Dhol Foundation: Drums & Roses

5_dhol_foundationI napotřetí se vloni po vystoupení Dhol Foundation na trutnovském festivalu ozvalo: „To jsem ještě neslyšel a asi jen tak neuslyším.“ Mr. Dhol, jak se Johnny Kalsimu přezdívá, mohl být spokojený, právě uvedl do praxe divišovské právo na úskok: s početnou eskadrou nalákal publikum na omračující hluk pandžábského bubnu dhol a v zákulisí přitom prodával alba, uvádějící právě prožité divošství do daleko sofistikovanějšího kontextu.
Životopis v Londýně narozeného Pákistánce se zajíkavě čte jako historie přerodu pándžábské dožínkové hudby bhangra, stojící na zvuku dholu, v celosvětový fenomén co do významu srovnatelný s reggae. Kalsi stál v řadách nejrespektovanějších reformátorů bhangry: Alaap, Transglobal Underground, Fun-Da-Mental, Asian Dub Founda tion a Bollywood Brass Bandu. Neodmítal spolupráci s Peterem Gabrielem ani Robertem Plantem, ten nejzásadnější krok svého života ovšem učinil až vstupem do Afro Celt Sound Systemu: maniakálního společenství těžařů kulturně naprosto odlišných ložisek. Lyrických technařů, co dokáží vyhodit do povětří dům, totálně ho nasekat na třísky a následně ho v původním stavu vrátit nazpět jako dítě do postýlky. A to všechno v přímém přenosu. Nejprve podle afrokeltského vzoru, později daleko víc po svém natočil Kalsi s Dhol Foundation dvě dost rozdílná, dobře přijatá alba, nicméně přitom trpí noční můrou: „Nevím, co bych udělal, kdyby mi někdo řekl, že nové album The Dhol Foundation se od předcházejícího moc neliší.
Deska DRUMS & ROSES (TDF, 2008, 57:54) není proto jen o vtipném názvu, posouvá Kalsiho kapelu daleko před ostatní pokušitele bhangry; o ni vlastně ani tak tentokrát v prvním plánu nejde, přestože bez ní už vůbec ne – viz do bezvládného odevzdání se bubínkům tabla a hlasu Kulwanta S. Bhambraha kulminující skladba Johnny Drum, pocta staré škole. Producent, bubeník, programátor a stmelitel různorodé hráčské kumpanie Kalsi do dané rytmičnosti bhangry zasadil rhythm’n’blues (rozpálený vokál bratislavské zpěvačky Tiny ve skladbě You Turned), emotivní hindi pop Sabine Khan nebo na pozadí smyčců dholy roztřískanou bollywoodskou taneční neskutečnost Nach Mundeya s klasicky vzdělanou indickou zpěvačkou, vycházející hvězdou Gunjan Singh. O pozornost křičí také nezaměnitelně drtivé afrokeltské techno Gra Gan Chrioch s houslistkou londýnské královské filharmonie Kate Robinson a flétnou Jamese McNallyho, který kolegovi Kalsimu opus daroval.
Globální bhangra Johnnyho Kalsiho na Drums & Roses stvrzuje rovněž jeho absolutní skladatelské nadání, smysl pro střídání tělem škubající střemhlavosti s bloudivou atmosférou vědomě konejšivého, pozitivního vidění současnosti.
Znáte to, do některých hodnocení se vám nechce. Tady ale není zbytí: Johnny Kalsi s The Dhol Foundation natočili své nejlepší album. Muziku, co z hlavy jen tak nedostanete.