DIIV: Oshin

8_diivPro mnohé vydavatele je taktika labelu Captured Tracks smrtonosná. Ten vydává svoji muziku jak na běžícím pásu a ještě k tomu nabízí spoustu ukázek z připravovaných nosičů volně ke stažení. Takto se nedávno veřejnost dozvěděla i o nové kapele Dive mladíka Zacharyho Colea Smithe, dříve živého přicmrndávače u jiné kapely tohoto brooklynského labelu – Beach Fossils. Teď nadešel Zacharyho čas zhmotnit i vlastní představy. Nejdříve ale po několika singlech změnil kvůli elektronickému tvrďákovi Dirku „Dive“ Ivensovi jméno na DIIV a následně se teprve vytasil s debutovou kolekcí nazvanou Oshin. Vydavatelství Captured Tracks, stejně tak jako například label Weird Records, je známo svou náchylností k temnější hudbě přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Pomáhá tak podobně postiženým spolkům zhmotňovat svoje představy o coldwave nebo postpunku současnosti. DIIV je jen na tomto labelu jedním z dlouhé řady především brooklynských objevitelů zaprášené batcave estetiky. Čím se ale hudba Zachary Cole Smithe na první poslech vyčleňuje, je průraznost singlů, kterými o svém jednání dal v minulých měsících hlasitě vědět. Jak kousky Sometime tak How Long Have You Known nebo Doused jsou hitovky, které musí zaujmout i posluchače, kteří o post punku neví vůbec nic. Amalgám dreampopové, post- -punkové a krautrockové estetiky u DIIV v dobrém evokuje například tvorbu legendárních Slowdive smíchanou s ohlasy The Cure nebo více mainstreamovějších Real Estate. Už z prvního poslechu je patrné, že Oshin nenatočila kapela, ale jeden hudebník. Bubeník jede z automatu a zbytek tvoří propletené linky zvonivých kytar a vysoko posazená basová linka. Čistý DIY postpunk, řeknete si. Skladby, které obsahují autorův vokál, masivní hal zase tlačí hudbu projektu do shoegazeových poloh. Zachary sice operuje na poměrně odlehlé části hudebního hřiště, zde ale dosahuje v rámci možností mimořádných výsledků. O chytlavosti singlů už jsme mluvili.
Ty jsou podány posluchači s mladickou vervou. Zbytek desky ale už tak silným kouzlem nedisponuje. DIIV se nakonec na debutu představuje asi pravdivěji, tak jak se na debut podobného druhu sluší a patří. Připomíná mi tak osobně možnosti českého fotbalového týmu, od kterého také nemůžeme v současné době čekat boj o medaile na mistrovství Evropy. Zachary Cole Smith přišel na svém debutu s věru nadprůměrným albem. V postpunkovém ranku dokonce mimořádným. Oshin je ale v obecném pohledu přeci jen mírně jednotvárné album, kterému jistě pomůže kapelní koncertní zkušenost, která DIIV v následujících měsících čeká. Mnozí sice už teď projekt vynášejí do nebe, já si ale toto potěšení schovám na další desku. Tam teprve čekám události historického významu.

Captured Tracks, 2012, 40:17