Durman–Posejpal: Souhvězdí/Constellation

DurmanRok po vydání velkolepé retrospekti­vy In The Circles of Time vyšlo další album dua Durman – Posejpal. Ten­tokrát zachycuje zcela aktuální mate­riál, natočený 12. ledna 2012 v Café v lese v rámci programu improvizací Wakushoppu. Nahrávka vyšla na vi­nylu v omezené sérii 66 kusů u labelu Unusual Records v rámci edice Sou­hvězdí / Constellation. Nezachycuje ale celé vystoupení, ale jen18 minut z něj, protože Unsual Records spoju­jí výtvarnou složku obalu s obsahem, takže drážky jsou na bílém vinylu jen na jedné straně. Druhá je čistá, aby mohla sloužit pro ztvárnění oné sym­bolické hvězdné oblohy, jež se v čase pomalu mění podobně jako kontem­plativní dua.
Konstelace lépe přibližuje základní ideu tvorby Durmana s Posejpalem, i když nepostihuje její šíři. Osmnác­timinutová nahrávka přece jen nabízí dostatečně velkou plochu, aby bylo možné poznat, jak důležitý je pro Durmana s Posejpalem čtvrtý roz­měr – čas. Lépe odhaluje, jak duo pracuje s jeho plynutím a postup­ným vývojem, ono postupné pozvol­né přelévání nálad bez prudkých stři­hů a změn.
Po úvodu s výrazným soprán-saxofonem přijde silná pasáž basy s basklarinetem, které vrcholí v nalé­havém Durmanově sóle, než dosta­nou prostor perkuse, zejména gon­gy a zvony. Po pasáži se saxofonem skladbu uzavře decentní zvonění per­kusí, které působí jako logický závěr. Album ukazuje, že není dobré pod­léhat diktátu formátu, těch osmnáct minut sedí, i když by samozřejmě mohla skladba dále pokračovat.
Souhvězdí také ukazuje, že Dur­man s Posejpalem neustávají v hle­dání, změnil se instrumentář a s tím i pojetí. Posejpal hraje nyní na bas­kytaru, která vystřídala pro něj tak dlouho typické cello, takže plní pře­ce jen více roli doprovodu, protože jen vybrnkává a už nevytváří pomo­cí smyčce melodie. Durman tak má více prostoru pro uplatnění svého pojetí hry, často modálního, do divo­kého sólování se však téměř nepouš­tí, nejde o žádný free jazz, s nímž oba kdysi začínali. Souhvězdí je stále vel­mi komorní a hluboké.
Dojem umocňuje graficky dota­žený obal, pro vydavatelství typic­ký. Takový nabídl už první počin Un-usual Records, Clinamen od Yanagi Dua, které tvoří korejský experimen­tátor Ryu Hankil a trumpetista Petr Vrba, jenž je také mužem v pozadí la­belu.

Unusual Records, 2012, 18:00