Fishtank Ensemble: Woman In Sin

Rozpor mezi vztahem k Romům a jejich hudbě je stále křiklavější. Tančili by s nimi snad všichni, ale co se týká soužití, romantické nadšení pro dávné kočovníky dostává trhliny, pokud rovnou nemizí rychlostí blesku. Navíc něco jako romská hudba vlastně neexistuje, podobně jako africká, protože vždycky záleží na místě, odkud pochází, kde na sebe vzala zcela odlišnou podobu: rozdíl mezi andaluským flamenkem a balkánskou dechovkou posuďte sami. Nejsnazší definice proto prý zní, že si pod ní máme představit hudbu nenapodobitelně živočišným způsobem zahranou Romy. Ani to ale nemusí vždycky platit: ve Spojených státech například v posledních letech kulminuje zájem o romskou hudbu, kterou hrají gadžové. Odstartovala to možná vlna gypsy punku vedená Gogol Bordello, v níž ovšem dominovali východoevropští emigranti. Otázku, kdo je tady vlastně Rom si můžete položit také u losangelské skupiny Fishtank Ensemble. Odpověď je jasná: nikdo.Dva Američané a Francouz se Srbem si tak pouze na koncertech a ve studiu připadají. Ke sváru idealizace a reality u nich ale nedochází. Vitálním způsobem hrají mišmaš východoevropských romských písní, cikánského swingu Django Reinhardta a Stephane Grappelliho, klezmeru, fl amenka a rockabilly na způsob, jak by se dalo čekat od operní zpěvačky, bývalého bubeníka Slashe, houslisty od Vinicia Capossely a kontrabasisty ve službách Lemmyho a Stray Cats. Děje se tak z popudu svobodomyslného muzicírování a instinktivního vnímání neunavitelného potenciálu romské hudby, nikoliv z potřeby někoho napodobovat, vytvářet pro masy přežvýkaný remake v Evropě a jinde nabytých zkušeností, což je z alba WOMAN IN SIN (Fishtank,Navigator, 2010, 51:48) slyšet. Zpěvačka Ursula Knudson, smyčcující také na housle a po dřevorubecké pile, její manžel, kočovný francouzský houslista Fabrice Martinez, Doug Smolens, nejprve vyhledávaný bubeník losangelské rockové scény, nakonec ve španělské Granadě přeonačený na fl amenkového kytaristu a srbský kontrabasista Djordje Stijepovic od třinácti let, než se vydal do Států, fungující v mnoha romských kapelách. Členy Fishtank Ensemble byli vedle jiných donedávna japonský virtuóz na třístrunnou loutnu shamisen Kevin Kmetz a punkrockový akordeonista Aaron Seeman.
Předcházející ,worldmusiková rozostřenost‘ si nakonec sedla: album má povětšinou romský ráz, pokud vám nebude vadit, že se v něm přelévá Transylvánie, Srbsko a Francie. Z retro koketní, nostalgicky podbarvené, tanečně odvázané a rockabilly infikované hudby ale přece jenom občas něco vyčnívá: nejvíc zřejmě klasická bluesová perla Fever, koncertní forbína pro Ursulu Knudson a kontrabas. V kurdské tradiční skladbě Nedim nebo Stijepovicově Rachenitza zase hostují syrský hráč na rámový buben riq Faisal Zedan a akordeonista Dan Cantrell od Toma Waitse a hned je to o něčem docela jiném. Velmi dobrá deska.