Fo(u)r Alto: 4 compositions by Frank Gratkowski; Gratkowski/Brown/Winant + Winkler: Vermilion Traces / Donaueschingen 2009; Frank Gratkowski Quartet: Le vent et la gorge

four_altoVedle Ivo Perelmana, jehož nejnovější alba jsme si probrali v minulém čísle UNI, patří k nejpreferovanějším hudeb­níkům Leo Records skladatel, saxo­fonista, klarinetista a flétnista Frank Gratkowski (1963, rodák z Hambur­ku). Uveďme si alespoň několik titulů na této značce z poslední doby: Spect­ral Reflections (2003), Facio, Loft Exi­le (2004), Triskaidekaphonia,Vis-a-vis (2006), Celebrations (2007), Unplug­ged Mind (2009), Deployment (2010), přičemž obsazení se liší od dua s Mis­hou Mengelbergem přes kvarteta až po širší projekty, na nichž kromě dalších participují Gerry Hemingway nebo Wolter Wierbos. Exploze vyvr­cholila koncem roku 2012, kdy na­ráz vyšly na značce Lea Feigina Grat­kowskému hned tři tituly, jeden z nich dokonce dvojdomý. Je však třeba po­vědět, že to jsou tituly zajímavé, neob­vyklé, odlišné a přínosné.
Hned Fo(u)r Alto překvapí obsazením čtyř berlínských hráčů na altsaxofony; vedle protagonisty a skladatele všech čtyř skladeb jsou to Florian Bergmann, Benjamin Weidekamp a Christian Weid­ner. Jejich souzvuku včetně čtvrttónů, mikrotonality a uni-rytmického káno­nu dokáže skladatel dovedně využívat, mění intenzitu, náladu, barvitost, po­klid mu přechází do kypivosti, těkají­cí skupenství se přesměrovává do va­rovného souputnictví, ve kterém zazní až sirénový efekt, připomíná mi to čty­ři haluze, pohybující se v totožných zá­chvěvech ve větru, nicméně Gratkowski nechce přebíjet ustavičně rozpojované a sbíhavé fukéřování nástrojů zvukovou efektností, v jejich fluktuaci naopak vy­ciťujeme rozmyslnou pozvolnost, neza­hlcené ztajemňování, občas laděné do komorního, až „dvorského“ předvádě­ní (Molto Fluttuante), jindy s halasivou vervou rozevírání zvukového vějíře (Li­kewise), což vrcholí v závěrečném více než půlhodinovém Soundu 1, který mi připadá jako drážní projíždění na jed­nokolejce s řadou výhybek, někdy ob­tížně postřehnutelných, v jedné chvíli omamně prajednoduchých, leč pro­špikovávaných injekcemi podtónů či nadtónů, v jiné zase připomínající vá­lečné sirény, ohlašující konec náletu, ale všechny cizelovaně jednotvárné přítoky se slévají do jednotného řečiš­tě a provazochodecky se pohybují po tónové lajně. Experiment, který je tře­ba postupně vstřebávat.
Prvnímu CD z následujícího dvo­jalba, pojmenovanému Vermilion Tra­ces, opět vévodí Gratkowski s altkou, ale nemenší úlohu tu vedle obvyklé­ho klarinetu hrají v jeho podání i klari­net basový a kontrabasový, což přispí­vá k prohloubení celého záběru. Spolu s ním se na desce, kterou bych osob­ně (zvláště vzhledem k první improvi­zaci) nazval Přepadená farma, vehe­mentně podílejí pianista Chris Brown a perkusista William Winant. Proč ten­to titul? Jako na trampolíně tady totiž muzikanti záměrně zneužívají své ná­stroje přes ryčné škobrtání, pištění, chrochtání, kejhání, štěbetání, gágá­ní, kvákání po hlomozivé kutění, klin­kání, práskání a všeobecné rámusení a vyšilování včetně smysluplného za­chrochtání v závěru zmíněného zvu­kového výronu. Na kompaktu nás ovšem čeká kaleidoskop devíti různo­rodých přístupú, ve všech případech ovšem podřízených snaze dosáhnout na obvykle nedosáhnutelné souzvu­ky či postzvuky, tu s mozaikou odbí­jivosti s úhybným manévrováním, tu s intenzívně troufalou zahudrovanos­tí, přehlušivou burleskností, jindy s šizuňkovou zvukovou gestikulací, pak s neustále renovovanou variabil­ností následnictví alter eg, jindy jdoucí přes kormutlivé tajtrdlíkování po han­drkovaně bezostyšnou odbíjenou, ve Fall Back už se vyslepičené tóny vy­šroubovávají po trudnozvuky a plač­tiskřeky. Je patrné, jak si Gratkowski libuje v neprodyšně shlukovaných li­niích s občasnými embóliemi rdou­sivé zhroucenosti, ale i v těch závě­rečných číslech najdeme proměny se strašidelně zabejčenými vystrčrůžkami či se zvonivou průdušností. Obvyklá slova tu na neobvyklou hudbu prostě nedostačují, můžeme se pokoušet za­chytit alespoň její fluidum.
Na Donaueschingen 2009 se k do­savadní trojici ve vstupní vlastní kom­pozici Bikini Atoll připojí Gerhard E. Winkler, který násobí působivost zvukového hazardérství počítačově a elektronicky. Mám za to, že právě tato skladba, objednaná přímo pro festival, která se svým návratem k mementům soudobé historie přiřazuje k dnešnímu trendu varovného vyrovnávání s hrůz­nými okamžiky minulosti, patří v této snaze k jednomu z nejpůsobivějších ztvárnění katastrof, děsících lidstvo. Od samého počátku tu zaznívá před­zvěst nebezpečí, prosakujícího hazar­dérství, drastická zvuková propojení ústí do výhrůžné rachotivosti, seskru­máženého vření, na vážkách se vygra­dovává úzkost, katastrofická trojčivost, vehementní pádivost a bezúlevná žalo­zpěvnost, kompozice obludáriem hro­movládnosti postupuje bez úlevy, ač s prodlevami, do poplašné běsnivos­ti. Vergin on Orange je dvojbytná ve spojování různých poloh, leckdy ná­silně jdoucích proti sobě, což však má právě svoji logiku v protikladu sotva se klubající štěbetavé prostopášnosti či hnidopišské rozkolísanosti s hororo­vě třeskutou drnčivostí, vrtulovými vý­myky a dráždivou seismičností. I když celkové přístupy obou částí vystoupe­ní samotné trojice jsou obdobné, te­maticky se odlišují, a tak v Shadow of Hands můžeme ocenit vodotiskové žblabuňkování, ponorné průzkumnic­tví, vláčivou vzrušivost a vypilovává­ní živořivých zvučení. A vlastně se do jisté míry liší koncertní vystoupení od studiových nahrávek, což není na úkor vynášení zvukových trumfů. Jenom ta esa jsou poněkud jiná.
Le vent et la gorge, tak zní podle jedné skladby název posledního alba, a není pochyb, že se tu jako v průzkum­nicky větrné soutěsce setkáváme s vel­kou čtyřkou soudobých průbojně jaz­zových hráčů – vedle Gratkowského se dvěma, které jsem jmenoval už na po­čátku, tedy s trombonistou Wolterem Wierbosem a s bubeníkem Gerrym He­mingwayem, a s kontrabasistou Diete­rem Wanderscheidem. Z alb, o nichž se tu zmiňuji, je tu snad nejméně „jiné hudby“, zato je nejkomfortnější, čtve­řice je průběžně soudržná ve své růz­norodosti, tentokrát si atakově, ale i rajcovně vychutnávají, co v nástrojích vězí, nikoli co by z nich chtěli násilnic­ky vyždímat, hrají vzrušeně bez narušo­vání, jsou šelmovsky jemně dryáčničtí a rozverně rozjuchaní, loudivě vláční, ale jako na povel promění minci své hudby z traurična do výskotu, podmra­čenost do šelmovství. Wierbos jako ob­vykle se svým trombónem „holandsky“ řádí, je nabubřený či rozkatěný, basa je oratorně vemlouvavá i hladivě zkouma­vá, bicí vše podsekávají s akutní delikát­ností, klarinety jsou excentrické, soupe­řivě přínosné a v metelici souhry sice ukazují náruživost hry, ale i smířlivou rozvahu. To „oh“ v osmidílné téměř je­denatřicetiminutové suitě Harm-oh-nie se v názvu neocitlo náhodou, svědčí o podmanivosti, s jakou si spolu i s ná­mi hudebníci pohrávají, bytelně fanfa­rónsky ukazují všechny myslitelné fa­zóny svého projevu a tento projev je zcela hodnověrný. Prokazují to i v ti­tulní mozaikově kypící skrumáži, he­cující se s rozkuráženými promluva­mi, rozhemženě loudivými, halasně se zpěčujícími „normálu“, plnými špílco­vání, groteskového pitvoření a probles­kujícího remcání. Jde o koumácký cyk­lon reakcí nejenom nástrojů, ale i hráčů samotných, kteří vstupují do děje i hla­sovými smečemi. Což vystřídá uvážli­vá písňovost (Lied), tu potom úprkové rozvichření s perziflážními piruetami, provokující i pazvučné (což v žádném případě nepřevládá), durdivě vymýšli­vé (GO!), a vše uzavírá rozšafné obluzo­vání s virválovými průduchy. Závěreč­ný dojem? Pohoda nade vše!
Jak vidno, potýkat se s Grat­kowskim v takovém záběru může být dobrodružství až náruživé. Jak jsme si mohli dosvědčit, jeho záběr je úcty­hodně rozmanitý, a proto i pronika­vý. Osnovatel Leo Records zřejmě ví, komu především věnovat zvýšenou pozornost.

Leo Records, 2012, 62:45 + 74:09 + 41:25 + 74:34

Přidat komentář