Gigi: Gold & Wax

9_gigiEtiopská zpěvačka a výhradní autorka Ejigayehu Shibawbaw, pro všechny ale Gigi, sice na albu GOLD  &WAX (Palm Pictures/Globus, 2006, 57:14) zpívá v nesrozumitelné rodné amharštině tradiční písně převážně tak, jak ji doma naučili, tedy s nepřenosnou africkou emotivností, chutí, zemitou dravostí, duchovní procítěností a ječivostí, co se týká ovšem hudby, na Etiopii byste rozhodně nehádali. Což nepřekvapuje – skladby si vzal znovu do prádla její manžel, producent, remixér a basista Bill Laswell, pozoruhodná osobnost současné hudby, kombinující ve svém pověstném newyorském studiu rozdílné kultury jako na běžícím páse, aniž by ho někdo mohl nařknout z toho, že bez rozmyslu plácá páté přes deváté. Jeho fúze a remixy mají sice stejný elektromustr, vlastně by se dalo říct, že nic nového pod sluncem nevymyslel, smyslem pro detaily, zapojením vynikajících muzikantů a odvahou pustit se často až na samý kraj útesu je ale dokáže ozvláštnit, umělecky zodpovědět. Vykolíkoval si přitom vlastní prostor, charakterizovaný v The New York Times: „Pro ambient je Laswell příliš agresivní a taneční parket se zase vzpírá jeho abstrakci.“
Debutové album Gigi na dosud neznámou zpěvačku namířilo v roce 00 snad všechny reflektory světa, následující, daleko zasněnější projekt Abyssinia Infinite jejich zář ještě zintenzivnil; Laswell Gigi přizval i do funkově říznější kapely Tabla Beat Science, odkud si přivedl většinu hudebníků zúčastněných na Gold & Wax.
Ze zdánlivě obyčejného názvu alba lze dešifrovat přístup tvůrců. Semenna-werq (wax and gold), starobylá habešská tradice dvojsmyslné poezie, ke které se v tuhých diktátorských osmdesátých letech uchýlili mladí etiopští zpěváci, protože jim umožňovala beztrestnou kritiku vlády, představuje důležitý klíč k etiopské kultuře a společnosti. Semenna-werq postupně propašovávali do milostných písní a modernizovali ji. O totéž se nyní pokouší Gigi s Laswellem, její implantát do globální vřavy, ovšem raději přejmenovali na Gold & Wax.
Gigi na album vedle skvělého hlasu, zanesla tradiční poezii písní zefen, taneční rytmy chifera, doprovázející vánoční obřady Genna, a především hluboce procítěné etiopské liturgické chvalozpěvy ze šestého století, které v mládí tajně studovala.
Laswell s Berniem Worrellem, Nilsem Petterem Molvaerem, kytaristou Bucketheadem, futuristickými technaři z Bombaje MIDIval Punditz, indickými mistry na sarangi a tabla Ustadem Sultanem Khanem a Karshou Kalem a celou řadou výborných etiopských a západoafrických muzikantů (např. veterán z Addis Abeby saxofonista Moges Habte nebo Gambijčan Foday Musa Suso, natáčející s Kronos Quartetem nebo Donem Cherrym) pak pro Gigi vytvořili organický, v mnohém liberální a široce přístupný tepající hudební doprovod namíchaný z dubu, funky, jazzu, Indie, Afriky i Ameriky. A také hit: jedinou anglicky zpívanou skladbu Utopia, reprezentativní vzorek afrického popu vzniklého mimo černý kontinent v londýnských, pařížských nebo newyorských studiích za přítomnosti producentů jako je Bill Laswell. Na podobné nahrávky si budeme muset v budoucnosti zvyknout. Nejedná se o raritu, ale realitu.

Přidat komentář