Grinderman: Grinderman 2

11_grinndermanV pořadí druhá nahrávka sváteční sestavy Grinderman (Nick Cave plus jeho tři přátelé ze skupiny Bad Seeds – Warren Ellis, Martyn Casey a Jim Sclavunos) si bere na paškál ještě temnější stránky člověka než ta předešlá. Australský rocker není Jiří Menzel, aby horoval pro laskavé umění. Popravdě, deska GRINDERMAN 2 (Mute Records / EMI, 2010, 41:17) ze všeho nejvíc připomíná zhmotnění všech zlých snů. Až vás zase někdy napadne, že byste si dali vanu, pusťte si předtím klip k Heathen Child, pilotnímu singlu z tohoto alba. Schválně, jak dlouho se pak vydržíte koupat. Obraz ustrašené dívky, před níž se zjevují ty nejodpornější přeludy včetně čtyř obscénních Grindermanů v přilbě bájného Perikla, opravdu hned tak z očí nesejde. „Vlčí muž se blíží!“ vykřikuje Cave a dodává: „Jestli myslíš, že tě manžel zachrání, tak jsi vedle!
Vlk, odpudivý maskot z obalu cédéčka, v hudební rovině odkazuje k bluesovému řvounovi Howlin’ Wolfovi, podle jehož vzoru zpěvák ve vypjatých chvílích ukázkově vyje a od kterého si evidentně vypůjčil téma i název skladby Evil (Zlo). Víceméně převzatou věc však rozvinul úplně jak za dob nevázaných coververzí z elpíčka Kicking Against The Pricks. Cizí dech v telefonu, a dáma je pochopitelně sama doma. Ovšem to je pouhý čajíček oproti děsům a běsům, jež se na sebe vrší v dalších skladbách. „Mícha J. F. Kennedyho, zabalená do negližé Marilyn Monroe“ – aneb, jak se říká, dobrou chuť, budete ji potřebovat.
Ve čtveřici se jádro Bad Seeds dopouští většího bigbítu a pouští si představivost na špacír. Nick Cave chtěl podle vlastních slov utéci od vypravěčského stylu, k němuž časem dospěl, a povolit uzdu volným asociacím. Povedlo se, a vyjádření je – jak už to u proudu nevědomí bývá – o to přesnější. Nedořečenost a matoucí slovní mlha způsobuje, že s úplnou přesností neodhadneme, zda se Mickey Mouse a Goodbye Man z úvodní písničky dopustili incestu, znásilnění, vraždy nebo všeho najednou.
A upřímně řečeno, kdo by to chtěl vědět? Povinný ,popík‘ Palaces Of Montezuma nás v žádném případě nemůže uklidnit. „Někdo vzal rychle roha z vany!“ oznamuje masakrem vzrušený hlas. Žádný div, kdyby to byl posluchač.