Hasna el Becharia: Smaa, Smaa

4_SmaaI tentokrát, devět let po debutu Djazair Johara to zní jako laciné promo, donekonečna každým omílané: jediná veřejně známá žena v Alžíru, co riskla exkomunikaci ze společnosti, to když vzala do rukou posvátnou, výhradně mužům určenou posvátnou basovou loutnu guimbri. Když se na to zpěvačky a skladatelky ale zeptáte, nic na tom nezmění. „Ano, je to rarita, ale používám ji spíš v Evropě,“ vysvětlovala před třemi lety na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou. Vloni během Pan-afrického festivalu ale Hasna el Becharia do strun guimbri hrábla také doma před tisíci lidí. Bez cejchu vyvrhele. Dokládá to i fakt, že se po čtyřiceti letech mohl festival znovu uspořádat v Alžírsku, jehož bezpečnost symbolizovala i další výjimečná událost: z etiopské Addis Abeby sem přivezli Lucy, tři miliony starou kostru ženy pojmenovanou podle beatlesácké písničky Lucy In The Sky With Diamonds; Etiopané jí ale říkají Dinge nash (jsi tak úžasná). Proč ta zmínka: přítomný Youssou N’Dour se prý v podobném duchu vyjádřil o koncertě Hasny. Ta už tady přitom představila skladby z nového alba SMAA, SMAA (Lusafrica/PJ Music, 2010, 55:18) jehož název v překladu znamená Poslouchej, poslouchej.
Tranzovní rituály Gnawů na něm neztratily nic ze své spirituální síly. Namísto toho se ještě víc blížíme k samé dřeni a slyšíme ženské sbory, housle, flétnu, perkuse, karkabusy, guimbri a Hasninu akustickou kytaru podivného ladění. Básnířka a léčitelka vás navíc svým uhrančivě chraptivým hlasem schlamstne jako saharská poušť, kde ostatně album sto kilometrů od rodného Becharu vzdáleném městečku Taghit v akusticky nevšedních starých domech natočila, aby ho dokončila v Itálii. Jména hudebníků najatých pouze pro tuto příležitost světu nic neřeknou a na loňském veletrhu WOMEX ji už doprovázeli docela jiní instrumentalisté s výraznou vokalistkou Souad Asla.
Popisovat tuhle rytmicky magickou hudbu, to je jako pokoušet se vysvětlit nějaký zapeklitý genetický pokus, když máte za sebou sotva devítiletku. Z francouzsko-arabských textů také nic nevyčtete, sama Hasna ale tvrdí, že na rozdíl od převzatých tradičních gnawa záležitostí se u jejích vlastních skladeb jedná o velmi osobní záležitosti.

Přidat komentář