Ivo Perelman/Matthew Shipp/Whit Diceky: The Clairvoyant; Ivo Perelman/Joe Morris/Gerald Cleaver: Living Jelly; Ivo Perelman/ Matthew Shipp/Michael BIisio: The Gift

Ivo_PerelmanFamily Ties, The Foreign Legion, The Passion According to G. H. – tři Pe­relmanovy tituly předcházely jen v roce 2012 na Leo Records tuto trilogii; kromě toho třetího všech­ny v obsazení tria a s přeházeným výběrem totožných spoluhráčů. Pa­tří k nim pianista Matthew Shipp (tři kompakty), kytarista Joe Mor-ris (dva), bubeník Gerald Cleaver (tři), v případě trilogie jsou tu na­víc bubeník Whit Dickey, spojovaný ovšem převážně s Shippovými pro­jekty, a podobně i kontrabasista Mi­chael Bisio. Ivo Perelman se v trilo­gii soustředil jako obvykle pouze na tenorsaxofon. Všechna CD byla nahrána v brooklynských studiích Parkvest: The Clairvoyant v červnu 2012, Living Jelly v prosinci 2011, The Gift v červenci 2012. Zda bylo předem počítáno s nějakou návaz­ností nebo zda byla alba pospojo­vána až následně, není zřejmé; kaž­dopádně odlišnosti mezi nimi nejsou tak očividné přes proměny v obsaze­ní, aby nemohla být v určité trojjedi­nosti chápána.
Pro Perelmana je hned na prv­ní desce typické zcela uvolněné a plynulé jazzové bytování, jeho te­nor se takřka v nepřetržitých sou­vislostech plnotónově proplétá im­provizačními nástrahami, zaplétá se, kouzlí, jiskří, vrzuká, skotačí, juchá, hudruje, přičemž Shippův klavír mu nejen plnohodnotně notuje a vzý­vá ho, ale také vyzývá, oba hráči se scházejí, rozcházejí a přecházejí ko­lem sebe, to vše v odpovídající sou­hře včetně podpory bicích. Občas se hráči pohrouží do rytmizovaného vy­tržení, čepýřivých nebo zadumaných opakovaček či pitoreskního přehra­bování v rytmech, melodiích i drob­ných výtržnůstkách, základem však je přirozenost, nenásilnost, přizpů­sobivost celé trojice. I v okamžicích, kdy až baobabově vzrůstá napětí, Pe­relman nepodlehne křečovitosti, zů­stává věrný své melodizující střídě, jen místy povybuchne nebo zacílí do výšin. Sólování není naprogramová­no, tam, kde například bicí otevřou skladbu (jako v The Expedients of a Primitive Being), saxofonista i pia­nista vzápětí vtrhnou na scénu, když si zase Shipp dovolí zahrouženou pa­sáž (ve Fear of Eternity), dychtivost saxofonisty a rolování bicích ho při­vedou do plynulého proudu. Rozku­ráženost a neokolkování střídá těká­ní či dumání, vybičovanou metelici tónů solidní žárovost na výdrž, která se nezpopelňuje. Spíše nežli na free jaz se tu navazuje na be bop, někdy i dokolečka dokola.
Ivo_Perelman2Living Jelly se liší výměnou kytary za klavír, čemuž se přizpůsobuje jak saxofon, tak bicí (Cleaver dokáže ne­nápadně zacelit jakýkoli předěl a ni­kdy se nedostává do pozice „mou­řenína vzadu“). Morrisova gejzírová kytara tu má dostatek prostoru, pro­tkává a obrubuje meditování saxu, přizpůsobuje se, je zprůzračněně hravá, nicméně nevymyká se příliš z klasického melodizujícího přihrá­vání, ačkoliv se občas v posouvání „děje“ jeví vůči tenoristovi jako opo­nent. O zásadní změnu nejde, Perel­man v podstatě ve všech albech va­riuje na úrovni svůj přístup, který je samospádný, samovolný, přesvěd­čivý, protože neusiluje o to někoho přesvědčovat, a tím je na poslucha­če přenosný. Jeho nezadýchaný sa­xofon je evoluční, nezcizený, doká­že tvrdohlavě obléhat tvrze námětů, je táhlý, stáložárný, zahloubaný, do­káže však i poštěkávat, škádlit, vy­ostřovat souhru, jeho opakovačky i etudování právě posouvají onen zmíněný „děj“ a pomáhají nahmatá­vat, vymáhat či dešifrovávat zvole­né téma (za vrchol alba tu považu­ji The Sloth).
Ivo_Perelman3The Gift vrátil do studia Shippa, jehož role se mi tentokrát jeví jako progresívnější, perlivější, zvukově vykoumanější, zaskakuje občas i za nepřítomné bicí. Bisio se svým kon­trabasem umí uvážlivě otevírat té­mata (viz Refuge), je mámivý, ne­chce být pouhým svorníkem, jde si svou neburácivou cestou zvláš­tě v okamžicích, kdy mu klavíris­ta přepustí podpůrnost pro saxofo­nistovy eskapády. Perelmanův tenor se také poněkud více vydává na ten­čí led neprozkoumavosti, trdluje, pištěčí, útočně i vzdorně převálco­vává kolegy, je humorně juchavější (A Ride on a Camel), vyhecovanější, i když vcelku výsostně těží z dosa­vadních východisek, jeho zvukové přeháňky totiž probíhají bez výraz­nějšího přehánění. Projev trojice se opět line v souběžnosti jak vybur­covaného balancování, tak tápavé­ho prodlévání, k deseti zvoleným ná­mětům všichni přistupují s epickou šíří, přičemž zvláště Shipp osvěd­čuje brilanci ve vyvolávání patřič­né atmosféry. Překvapil mě název předposlední improvizace – Without Any Warning –, protože jsem nepo­chopil, před čím že mě muzikanti chtějí varovat. Žádné „nebezpečí“ ji­nakosti jsem nezaregistroval: jsou tu pokojnější a vyladěnější než kdekoli jinde a jako jinde dokážou přeroubo­vat v mžiku svůj projev a shodnou se v přemetech do jiného rytmování či nálady. A tak si Perelman může v zá­věrečném Enlistment zopakovat só­lově klíčové momenty z předchozích zastavení a dokázat, že je stále ve vy­nikající formě.
Vždycky jsem si říkal, že čeho je moc, toho je příliš. Je šest Perel­manových alb za jeden rok na jedné značce přiliš? Takhle striktně bych to nehodnotil. Mám však na závěr jed­no doporučení: neposlouchejte celou trilogii na jeden zátah. Lépe ji vychut­náte, když si její poslech rozdělíte do více dnů.

Leo Records, 2012, 47:59 + 50:40 + 61:14