Jamie Cullum: Momentum

jamie_cullumJamie Cullum se od dob alba Cat-ching Tales (2005) zjevně snaží, aby už nikdy nikoho nenapadlo dávat mu nepříliš vtipnou a vůbec ne výstiž­nou novinářskou nálepku „Sinat­ra s teniskách“. Titulem Momentum by toho konečně mohl dosáhnout. A nemám na mysli jeho rostoucí záli­bu v polobotkách. Jistě, v Cullumově inteligentním, současném popu na­jdeme retro prvky. Například aranž­má dechové sekce, sborových voká­lů a archaických varhan v sebeironic­ké latině When I Get Famous evokuje soulový sound 60. let a vlastně troš­ku i „starosvětské“ bigbandy. A věc­ně vzato, na jinak převážně autor­ském albu zpívá Cullum také ever­green Pure Imagination (původně z muzikálu Willy Wonka a továrna na čokoládu), jehož spoluautor Les­lie Bricusse přece psal i pro toho Si­natru. Jenže – v čem dneska nena­lezneme retro prvky?
Dokonalou ukázkou, jak Cullum dokáže aktualizovat, je druhý a po­slední standard na desce Love For Sale. Nejstarší skladba působí z celé kolekce písní paradoxně nejmoder­něji. Cullum zde obnovil spolupráci s producentem Danielem Nakamu­rou (alias Dan The Automator) a pro­měnil muzikálovou melodii v tem­nou litanii se sugestivním hiphopo­vým beatem a rapovou vsuvkou, ve které se blýskne hostující Roots Ma­nuva. Nahrávka zní, jakoby povstala odněkud z elektronického klubové­ho undergroundu a pokud posluchač skladbu nezná, ani ho nenapadne, že ji v roce 1930 složil Cole Porter. A pouze notorický staromilec by mohl tvrdit, že Cullum píseň zprznil. Ani náhodou. Naopak potvrdil její nadča­sovost. Správně chápe téma a odvá­dí skvělou „práci z lásky“.
Původním Cullumovým přízniv­cům by mohlo vadit, že model „po­ctivě swingujícího“ zpívajícího pia­nisty, dodržovaný ještě na předcho­zí desce The Pursuit (2009), stále více překrývají elektronické smyčky, samply a syntezátory. Jenže Cullum se prostě musel někam posunout. Ze zpěvu se přitom nevytrácí drive ani výrazová přesvědčivost. Po autor­ské stránce je navíc stále soběstač­nější a zralejší, přitom zůstává melo­dicky vzletný. Sebezpytné písně Take Me Out (Of Myself) a Get A Hold Of Yourself, pro Culluma netypická fol­ková balada, kterou protagonista vy­sekl dokonce s akustickou kytarou, patří k jeho skladatelsky i textařsky nejzajímavějším. Je dobře, že právě v tomhle sebehledačském období se Cullum vrací na Colours Of Ostrava.

Island/Universal, 2013, 52:02