Joe Lovano/US Five: Cross Culture

joe_lovanoNázev Cross Culture si můžeme vylo­žit dvěma způsoby. Méně obvykle se termín coby „Kultura kříže“ (tuším) používal v Americe pro označení pří­močaře duchovní tvorby. Tenhle vý­znam Lovano na mysli určitě neměl, což ovšem neznamená, že v rozjíma­vých kusech jako Myths And Legends nemůžeme zaslechnout mystiku má­lem coltraneovskou. Jasnější sou­vislost tak vede spíše k obvyklejšímu významu: komunikaci napříč kultura­mi, křížení kultur. Saxofonista a skla­datel zlehka navázal na první album s Us Five Folk Art (2009) a zdůrazňu­je „lidové“ kořeny jazzu, pevné vazby mezi Afrikou a Amerikou. A s chutí se prokousává hluboko do podloží: tře­ba když se jeho G-mezzo soprán sa­xofon proplétá s kytarou hostujícího Lionela Louekeho, rodáka ze západo­afrického Beninu, v důmyslné spleti zvolání a odpovědí Journey Within. Nebo když rovnou zaduní obřadní bubny a zavibruje západoafrický ba­lafon v Drum Chant.
Právě dvojice bubeníků/perkusistů Francisco Mela a Otis Brown III čas­to dodává, spolu s vrozenou Loueke­ho melodikou, hudbě „etnický“ ná­dech. Lovano ovšem nezavrhuje ani elegantní post-bopový proud (Royall Roost) nebo chuť střihnout si klasic­kou baladu (jediný standard alba Star Crossed Lovers, kde krom cituplné­ho, nosného saxofonu potěší také příkladně něžné piáno Jamese Wei­dmana). Samostatnou kapitolu před­stavuje zároveň intuitivní i promyš­lená hra vždy úžasné dámy s afrem Esperanzy Spalding.
Na třetím albu a v pátém roce exis­tence se zkrátka Lovanovo kvinteto Us Five dobralo mimořádně osobitého tvaru na spojnici kultur. Že by ideální moment k návratu na naše pódia?

Blue Note, 2013, 61:44