John Zorn: The Book of Heads, performed by Christoph Funabashi

john_zornKompozice Johna Zorna The Book of Heads, rozložená do pětatřiceti stříp­kových etud, vznikla v roce 1978 a byla původně určena Eugenu Chadbourneovi, jehož kytarové extrémnosti si skladatel považoval. Její vydání na Tzadiku roku 1995 však zaznamenalo významný úspěch pro Marka Ribota, jehož mistrné ztvárnění předlohy Zorn ocenil jako precizní a virtuózní a do­dal, že je báječnější, nežli si sám mohl představit. Právem, protože dodnes si při poslechu této nahrávky uvědomu­jeme, kolik fint, zapojených do průbě­hu návaznosti etud, tu bezmezně sou­visí s notací (zobrazenou v bookletu), kolik ukázněné excentričnosti tu vybu­chuje vedle titěrné základní linky. Není tudíž snadné po takové hudební evo­kaci s tímto mistrem moderní kytary soutěžit a málokdo by si takové klání dovolil realizovat.

Ne tak majstr „neslýchané hudby“ (unerhörte Musik) Christoph Funaba­shi (1974), žijící v Hamburku a profe­sionálně oscilující v trojúhelníku to­hoto města, Berlína a Frankfurtu nad Odrou. Od svých rockových začátků přes punkově přilaďovanou komorní hudbu až k opeře ovládá umění pře­kvapovat a provokovat – jako sklada­tel i jako kytarista. Není proto divu, že vedle své vlastní tvorby a vedle „ma­sážování“ jiných skladatelů sáhl právě po provokativním Zornově dílku, aby si na něm ověřil, čeho všeho je scho­pen. A proč by si s ním neměl takhle počínat, když sám Zorn ve svých mlad­ších letech porušoval, co mohl? Pů­dorys skladby, která už předem počítá s improvizačními vložkami a doložka­mi, zůstal zachován, její časomíra je dokonce o pět minut kratší nežli Ri­botova verze, ale jinak se Funabashi snaží ty Ribotem vybroušené střípky proměnit v ostré, nebroušené střepy, a když se jednou do melodické osnovy vloudí, vlastně násilnicky vecpe, naru­šuje ji a místy ruší ve stylu japonizující nespoutané dryáčnosti, tedy v rumraji drncání, skučení, nivočení se snahou o imaginární drónový orchestřík. Růz­noběžky jeho neustálých zvukosmil-ných rozeběhů s uštěpačně uštípnutý­mi tóny celé menu o 35 chodech (spí­še předsnídávkového charakteru) vše rozparují, vybičovávají, jsou uždibko­vaně zvlčilé a občas připomínají po­plašné zařízení, tyto rozdivené obchva­ty a výtluky se však vzápětí zbortí do dýchavičného utlumení či do nedo­slyšené roztěkanosti (a` la to „ztrace­né vejce“ v tom pokrmu přece musí být), nato perkusivně na dveře před­lohy klepe, vycinkává nám i si nás při­volává hvizdy či hlasovým zlomkem, prostě v tom veškerém smirkování, pilování, uskřinutém popraskávání a uhádlivém přeskakování dává i Zor­novi mat (a to je co říct!), ve 23. části se dokonce vtělí do pozice rockového heroje atd. Rozhodně se nedá předlo­hou zmermomocnit, prolustrovává ji a vyždímává ji co to dá ke svému ob­razu, a pro ten obraz je případné, že v profilu jeho díla zaznamenáme třeba „dva kousky – jenom pro šílence“ nebo že jeho opernost nazývají garážovou. Proto Zornovo dílko dotáhl až do roz­kotání. Není divu, že po něm okamži­tě sáhl Schraum, kterému je podobná poloha přece vlastní.

Schraum, 2012, 51:20