Josef Klíč: Requiem za Magora

requiemJosef Klíč na sebe upozornil několika sólovými deskami pro cello, docela zajímavými, avšak poněkud monotónními, což je dáno přece jen omezenými možnostmi nástroje. Cello má sice velký rozsah, ale je to nástroj melodický, který neumožňuje hrát akordy.
Na Requiem za Magora však tato úskalí dokázal překonat. Použil předtočené pásy s dalšími nahrávkami cella, takže zvuk je mohutnější, jak rekviem vyžaduje. Umožnilo mu pracovat s harmonií, vytvořit doprovody pro sóla i výrazný rytmus, kde se mu podařilo suplovat dokonce i buben, jak ukazuje Ofertorium. K působivosti přispělo, že všechny části skladby jsou zpívané v latině, přičemž Klíčův baryton je doplněn mezzosopránem Lucie Karafi átové. Albu také pomohlo, že jednotlivé části jsou od sebe odděleny recitací Ivana Jirouse z jeho sbírky Rattus norvegicus.

Pro daný záměr zádušní mše za Jirouse je tato kombinace optimální, zvláště když bonus v podobě společného živého vystoupení, na němž Klíč podmalovával hudbou Jirousovu recitaci, vytváří potřebný svorník. Na druhou stranu ale dělá z rekviem, které je u většiny skladatelů jejich majstrštykem, jednoúčelovou záležitost. Naštěstí ani bez předělů v podobě recitace skladba monotónně nepůsobí, i když ztrácí jednu dimenzi.
Klíčovo rekviem se nese v temném pochmurném tónu, což plyne z tématu, už úvodní pomalejší Reqiuem Aeternam s několika vrstvami cell je temné a drásavé, připomíná nevyhnutelnost odchodu z tohoto světa. A představuje jeden z vrcholů spolu s Ofertoriem a Hostias, jež oplývá dramatičností umocněnou nejen hlasy, ale i šepotem a vysokými tóny cella. Skladba je velmi dramatická a místy překvapivě nervní, jako v případě prvního Kyrie Eleison s překvapivými vpády vysokých řezavých tónů po zpěvu v každé frázi. Velmi dramatické je také Dies Irae se zběsilým, skoro hardcorovým začátkem.
Mírnou úlevu a projasnění přináší jen vznosné Agnus Dei, ne však už závěrečné Kyrie / Requiem, které je dramatické a naléhavé. Temné tóny jsou všudypřítomné, což platilo i o předchozích Klíčových albech. Je to dáno i charakterem nástroje a jeho tónovým rozsahem. Silná skladba, dosavadní vrchol Klíčovy tvorby.

Guerilla Records, 2013, 43:11