Karine Polwart: Traces

12_tracesS melodiemi, které vás pohltí jako pověstná mořská mlhovina haar, se u skotské písničkářky počítá, se střídmým doprovodem zničeho­nic vyrůstajícím do zvukové kated­rály jakbysmet a vlastně i s tím, že na britských ostrovech dnes sotva najdete silnější autorku protestson­gů: ovlivněnou metaforičností lido­vé poezie a záměrně nezasazující ni­čivý úder přímo, ani když reaguje na aktuální dění.
Skladba Cover Your Eyes začíná jako romantická vzpomínka na mlá­dí strávené v Aberdeenshire – „jeli jsme na stříbrné motorce, já byla Farrah Fawcett a ty Steve McQueen“ – a končí hořce pohrdavým obvině­ním miliardáře Donalda Trumpa, kte­rý v panenské přírodní rezervaci ne­chal buldozery rozhrnout nádherné duny a postavil tu navzdory veřejné­mu mínění golfové hřiště.
Na Ludgate Hill hoří nebesa, město tají dech a malinký Král ptáků se choulí v mrazu stejně jako pout­níci,“ zpívá Polwart ve vyklenutém, bubny a dechy umocněném hymnu na podporu tábora Occupy London před katedrálou sv. Pavla.
Vystudovaná filozofka se na pal­čivější straně života s neomylným instinktem pohybuje od samého za­čátku: ještě v řadách skupiny Ma­linky složila v roce 2000 na album Last Leaves hluboce lidskou pí­seň Whaur Dae Ye Lie? o ženách ze Srebrenice.
Nic mi vlastně nechybí a to je možná ten důvod, proč jsem posedlá podělanými životy druhých,“ vysvět­lila kdysi empatická písničkářka svou neposednost obecnými, i osobními dráždivými tématy.
Vydává vlastní, hodně úspěš­ná alba, chytí se ale i pozvání a vý­zev: zpívala třeba pro The Beautiful South a Battlefield Band, s Future Pi­lot A.K.A. a indierockerkou Emmou Pollock založila hip-popovou skupi­nu The Burns Unit, s triem Lau na­točila skvělé EP Evergreen a v ro­ce 2009 táhla mezinárodní písnič­kářský Darwin Song Project. Odtud si vypůjčila dojemnou, s Gunning Davem společně složenou skladbu We’re All Leaving: přemýšlení, do jaké míry ovlivnila Darwinovu práci O původu druhů smrt dcery a odtaži­tý vztah k víře.
Ztráta blízkých, její následky a ka­tarzní prozření jsou klíčovými téma­ty alba: v Strange News nesentimen­tálně, přesto s vnitřním zármutkem zpívá o umírání bratrance a v gabrielovsky vypjaté a vtahující Half Mile o třicet let staré vraždě jedenáctile­té dívky Susan Maxwell. Vrchol alba, jednu z nejbolestnějších a nejuhran­čivějších skladeb, co kdy Polwart složila, se nakonec rozhodla nikdy neuvádět na koncertech.
Co si představit pod střídmým do­provodem? Folkrock jako na před­chozím albu This Earthly Spell? S excentrickou akordeonistkou, zpěvačkou a programátorkou Inge Thomson? No to asi ne, bratr Steven Polwart s křehkou akustickou kyta­rou tomu také neodpovídá. Hudeb­ní krajinu alba dotváří indické har­monium, samply dechů, přírodních a ambientních zvuků, bubny a pro­dukce Iana Cooka ze skotské alterna­tivní skupiny The Unwinding Hours. Karine Polwart zvolila sice místy sni­vý až intimní výraz, s narůstající tra­gičností a naštvaností ho ale převá­dí do hudebně dramatičtější podoby vzpírající se jednoznačnému určení. Na tom ale u těžko zapomenutelného alba houby záleží.

Hegri Music, 2012, 43:21