Karpatské chrbáty: Canic carpathicus

10_karpatske_chrbatyKarpatské chrbáty z Vrbového u Piešťan patří dnes už k nestorům slovenské scény, jejich kořeny sahají až do dob před revolucí. A ačkoliv se vždy přátelili s místními alternativními spolky v čele s Bez ladu a skladu (jejich dechaři s nimi dodnes hostují) a Chórom vážskych muzikantov, sami spíš hudebně vycházeli z české nové vlny a od začátků byli hodně pod vlivem Pražského výběru. Postupem času si vytvořili vlastní tvář, nebo spíš škleb, ve kterém se spojuje bizarní a snadno rozpoznatelný zpěv Braňa Jobuse, zcela úchylné, dadaisticko-surrealistické texty, hard-rockovými riffy i mnohými klišé hýřící kytara, funkující basa a úderné rockové bicí. To vše je k nalezení i na jejich celkem šestém řadovém albu CANIS CARPATHICUS (V2P2, 2009, 43:07). Opět zde dotahují své mistrovství vyrobit z vesměs dost nestravitelných ingrediencí docela zajímavý tvar. Jen je třeba si na to všechno přivyknout – a k výše řečenému ještě připočíst trochu opery, dechovky, jazzrockových vyhrávek, a neleknout se ani koketérie s popem či folkem. Tak je to totiž u téhle party se vším, chaos se prolíná s ,uměleckými‘ pasážemi, pocit nenormálnosti, nepatřičnosti a trapnosti s jasným výrazem a originálním názorem, který jde bez ohledu na překážky proti zdi. Albem se těžko prokousává, napoprvé je to rozhodně až příliš výživná porce, zorientovat se, co je ironie a co je vlastně míněno vážně není tak snadné, jak to může vypadat. Typickým příkladem je padesátivteřinová miniatura 40, která jak kdyby vypadla z melancholického rozpoložení Richarda Müllera nebo na hraně romantiky a kýče se kývající folková Uhádni. Přidejte k tomu Jobusův západoslovenský dialekt, modulovaný zpěv a mnohé aranžérské zvraty. Svět Karpatských chrbátů je prostě všechno, jen ne černobílý. Dělá si legraci z vás i sebe samotných a občas jakoby mimoděk do všech těch úletů propašuje myšlenku či postřeh, ze kterých zamrazí. Až vám přistane na zahrádce létající talíř a pozvete ty zelené týpky na kafe, pusťte jim tohle album Karpatských chrbátů. Budete si pak lépe rozumět