Ketil Bjornstad: La notte

ketilDalší z hudebních novel norského klavíristy a skladatele, také spisova­tele, Ketila Bjornstada (1952), roz­dělených do osmi kapitol, tentokrát bezejmenných, na nichž je vůdčím hlasem gospelově naléhavá hra te­norsaxofonu a expresivní sopránsa­xofonu Andyho Shepparda, za sou­činnosti akustické i elektrické kytary Eivinda Aarseta, prolínající se s tem­nějšími sóly violoncella Anji Lechne­rové a kontrabasu Arilda Andersona, a s perkusemi a bicími Marilyn Ma­zurové. Neboli jedinečná muzikant­ská parta, od níž lze očekávat věro­hodné převyprávění dramatu „ne­snesitelné lehkosti bytí“ manželské dvojice během jedné milánské La notte/Noci režiséra Michelangela An­tonioniho. Zopakujme stručně: od­cizené a rozpadající se vztahy nejen mezi lidmi, jimž z nedostatku exis­tenčních starostí vlastní život uplý­vá do nicoty. Toto nám režisér přede­střel před více než půl stoletím a my tato umělecká upozorňování stále bereme jen jako imaginaci umělců. K dokreslení jména hlavních aktérů: Jeanne Moreau, Marcello Mastroian­ni, Monica Witti – první dva také přes deštěm rozmazaný vhled do auta vi­díme na obalu alba. Děj-neděj provázíbaladický a povětšinou v blue nála­dě cool jazz avantgardního pianisty Giorgie Gasliniho, který mimocho­dem, v roce 1979 koncertoval se svým kvintetem v Československu a do­konce zde nahráli jako jediní zahra­niční muzikanti titul do řady EP de­sek Mini jazz klub (č. 28). Bjornsta­dovo sexteto mělo pro svou hudbu ve filmovém sdělení silně vyzařují­cí podnět!
Nahrávka vznikla na Molde Inter­national Jazz Festvalu 2010 v Nor­sku. Temný ambientní úvod připo­mene, že děj filmu je obrazově až nepříjemně potemnělý – děj se ode­hraje během noci. Jednotlivé party otvírá obvykle Bjornstadovo piáno. Emotivní Part 3 se sólem Lechnero­vé a sopránsaxofonu Shepparda má silný středomořský folklórní náboj. Překvapivě „strunně“ zní souzvuk te­norsaxofonu s cellem v Partu 4. Part 6 je citově silnou pomalou romantic­kou skladbou pro klavír a violoncel­lo, místy lehce, až nenápadně pod­kreslovanou Aarsetovou elektroni­kou – po dravém dialogu s přidanou basou v závěru skladba rovnou na­váže na Part 7 Andersonovým kon­trabasovým sólem: v půli této divo­čejší skladby se také vyřádí s vazbí­cím zvukem elektrické kytary Eivind Aarset – tato část má až jazzrocko­vý charakter. Z Partu 8 pak sálá nos­talgická nálada zabarvená opět hlav­ně souhrou klavíru a cella. Mazuro­vá obklopená svými cingrlátky a bicí baterií působí nenápadně, zato zcela funkčně. Bjornstadova La notte je ly­ričtější, romantičtější, leckteré pasá­že znějí dokonce určitou velebností, než Gasliniho jazz ve filmu. Gaslini­ho hudba, přestože svou modernos­tí byla posunuta do času děje, více evokuje „fitzgeraldovskou“ atmosfé­ru dokonale ztvárněnou v původním filmovém zpracování Velkého Gats­byho. Samozřejmě, nebylo nutné, aby byl Bjornstad inspirován přímo soundtrackem, a tak šel cestou zvu­kové imprese filmového děje, neboť s ním není časově svázán tak přímo, jako Gasliniho jazz. Temnou stru­nu v pozadí děje Antonioniho filmu Bjornstad rozechvívá hlasitěji, dra­matičtěji.

ECM/2HP, 2013, 54:52

Přidat komentář