Kroke: Seventh Trip

5_KrokeNetušíme jak to dopadne, zato jsme si jisti, že to musíme zkusit,“ tvrdí klezmorim Tomasz Kukurba, ideový vůdce krakovských Kroke. Trio už není jaké bývalo, když u nás v děvetadevadesátém vystoupilo na festivale Respect. Na místě je otázka, jak by tehdejší ,etnicky‘ naladěné publikum přijalo nynější zvuk Kukurbovy zkreslené elektrické violy, nutně uvádějící do rozpaků i takového Johna Calea. Zkouslo by klasické rockové bicí a artrockově vyklenutou skladbu River of Shadow? Arabské pseudotechno Awakening s violovým sólem na způsob metalových kytaristů? Pochopilo by nynější moderní definici klezmeru Kroke tak, že bylo dost tradicírování a je na čase otevřít se vlivům odjinud? Osm let uplynuvších od Respectu ubralo na vzdálenostech mezi zeměmi, styly, žánry a kulturami možná víc, než staletí před tím. Svět se zmenšuje, přestávají platit obecná pravidla, hranice padají jedna za druhou a při sblížení protikladů už nikdo nepropadá panice. Originalita, dnes spočívá v nepředvídatelnosti. V síle vymezit se ustálenosti a konzervativní danosti. Tou může být – a nepochybně také je – víra v tradiční pojetí, v nedotknutelnost hudebního dědictví, u Kroke například v infikaci klezmeru kamaráčoftem s Nigelem Kennedym, Arábií, hlasem Natashi Atlas a výlety ke Středozemnímu moři. Zatímco původní propojení klezmeru s jazzem a klasikou zastánci starých časů kvitovali jako přijatelnou atypičnost, jako jednu z možných cest, za album SEVENTH TRIP (Oriente Music/PJ Music, 2007, 58:08) se jich asi někteří zřeknou. Uvádí totiž hudbu z krakovské židovské čtvrti Kazimerz do úplně nového kontextu. Zjednodušeně řečeno: šance, že s ním Kroke zaujmou posluchače vně teritoria klezmerové scény je vysoká. Ještě jinak: Kroke vyrazili za mladou posluchačskou generací.
Akordeonista Jerzy Bawol a kontrabasista střídající baskytaru Tomasz Lato s Kukurbovou violou, houslemi, flétnami a perkusemi tak hutný, melodicky vytříbený, bezprostředně vtahující a široce přijatelný moderní zvuk nabízejí v takové míře poprvé. Hledat v tom skryté úmysly – nechce se ani domýšlet, které jim odmítaví skepticipodsunou – není na místě. V newyorském downtownu dostal klezmer od Klezmatics také pořádně zabrat, nepáral se s ním ani kanadský DJ Socalled s anglickou houslistkou Sophií Solomon a klarinetista David Krakauer raději každého rovnou upozorňuje: „Nehraji klezmer pro pamětníky. Toužím po originalitě a ne po muzeu.“

Přidat komentář