Lila Downs: La cantina

1_07_Lila_DownsHudba léčí, o tom snad žádná. Například zpěvačka Lila Downs pojetím mexické tradice dosud spíš alternativně dráždící, najednou zničehonic překvapuje na albu LA CANTINA (Narada, 2006, 52:19) prachobyčejnými vesnickými baladami rancheros, Mexičany milovanými písničkami přetékajícími vášněmi, sentimentem a patriotismem. Prý aby se zbavila osobních nepříjemností a těžkého rozčarování z Bushova vítězství. Považuji rancheros za velmi silný druh lidového léku. Za blues. Mají nápravnou, očistnou sílu, jsou plné smutku, bezmoci a křiku ve vaší tequile.“
Rancheros zrodila mexická revoluce, vlastenecké nálady a hledání národní identity. Oproti boleru a corrido mají romantičtějí vyznění a připomínají syrové filmové westerny. Zpěváky cloumají prudké emoce, nářek jim vychází z hloubi duše, pušky vystřelují do nebe díry, podpatky se zarývají do hliněných podlah – napadáli vás příměr ke španělskému flamenku, máte bod.
Lila Downs se s rancheros doposud míjela. Dcera amerického otce a aztécké Indiánky, dnes naturalizovaná Newyorčanka, spíš důmyslně smazávala hranice mezi mexickou tradicí, jazzem, popem a kubánskou hudbou. Totálně tak nabořila vžitý stereotyp živelné mexické zpěvačky v pestrobarevných šátcích. A odměnou jí byla cena Grammy.
Přizváním columbijského hráče na harfu Edmara Castaňeda a tex-mex akordeonisty Flaco Jimenéze už takhle dost kosmopolitní rancheros přiblížila podstatě zemité country. Manžel, saxofonista Paul Cohen a brazilský kytarista Gilherme Monteiro pak zdůraznili zpěvaččin ohnivý hlas, vyprávějící střídavě melancholické a kousavé příběhy holky unikající z vynuceného manželství, barové tanečnice, vyprávění o nešťastné lásce a ještě smutnějšímu údělu malých prostitutek unesených do velkoměsta.
Společně ani náhodou neusilovali o archaický vesnický zvuk, rancheros integrovali do současnosti, do moderní elektronické rytmické bujarosti, přerušované štěkotem psů, praskáním asfaltových elpíček a ranní ptačí motlitbou, ba dokonce hip hopem a rockovou kytarou. A to jak lidové, tak ty původní od slavného mexického skladatele Joseho Alfreda Jimenéze.
Natočte takové album a Bůh vás za to bude milovat.