MA-DO: Desert Ship

2_satoko_fujiNotTwo Records, 2010, 57:00
Japonská pianistka Satoko Fujii osciluje od svého dětství mezi vážnou hudbou, jazzem, rockem i svobodnou improvizací. Není jí cizí vést velké orchestry v rodné zemi ani v USA či si vystřihnout čistě sólový komorní recitál. Povětšinou však zcela symbioticky souzní se svým životním i muzikantským partnerem, trumpetistou Natsukim Tamurou. To v loňském roce jasně dokázalo i v polském Krakově nahrané CD Desert Ship pod hlavičkou kvarteta Ma-do, kde ústředním protagonistům sekundují kontrabasista Norikatsu Koreyasu a bubeník Akira Horikoshi. Výhradní autorkou je sice Satoko, ale Natsuki přidává svůj svérázný smysl pro humor i rockovou kadenci. Najdeme tu lyričtější polohy jako je třeba skladba Nile River, ale i niterné běsnění, které prezentuje například kompozice Sunset In The Desert. Není to fúze v klasickém slova smyslu, ale opus, který skousne pravděpodobně pravověrný jazzman, bigbíťák i fanda avantgardy. Nosné melodie si tu podávají ruce s mírnětočivými i veletočivými ústřely a vše ústrojně zapadá do sebe. Každý nástroj má svůj prostor a rytmická sekce zde rozhodně nemá pouhou funkci námezdních muzikantů. Satoko zde tvoří nádherné hudební struktury, které mají svou životnost i ve zcela jiných konstelacích, což dokazuje i bigbandová verze titulní skladby na albu Zakopane, nahraném pod markou Satoko Fujii Orchestra Tokyo. Jsou to zkrátka věci, jež mají sice pevnou linku, ale dají se rozkládat do prvočísel nebo naopak vrstvit do nekonečných mocnin. Pro ty, kteří preferují razantnější linku tohoto dua, pak doporučuji také album kvarteta First Meeting nazvané Cut The Rope, kde pekelně řádí původem kanadský kytarista Kelly Churko. A pokud byste chtěli otestovat, jak Satoko preluduje na akordeon, tak máte možnost na albu Shiro nahraném formací Gato Libre (vše Libra Records v roce 2009).