Martin Speake: Change Of Heart

8_martin_speakeS kvartetem, s nímž anglický saxofonista Martin Speake (1958) natočil své první album produkované Manfredem Eicherem, si současně splnil velký sen – spolupráci s obdivovaným bubeníkem a skladatelem Paulem Motianem (1931). Speake se ani tak neohlížel na Motianovy historické zásluhy při definování možností jazzu avantgardou šedesátých let minulého století, jako na hudbu, která zní z Motianových projektů až od počátku devadesátých let. A ta se vyznačuje jednak návazností na avantgardu oněch časů hledání volnosti, jednak ctitelským vztahem k počátkům jazzové moderny. Proto se Speake po čase odhodlal Motianovi poslat vlastní skladby – a tento veterán jazzové avantgardy reagoval vstřícně. Plodem této spolupráce, samozřejmě v symbióze s další dvojicí v kvartetu, je nahrávka Martin Speake: CHANGE OF HEART (ECM, 2006, 52:55). Už úvodní takty vpádu rytmické baterie Motiana s hutným zvukem kontrabasu Micka Huttona (1956) a piánem Bobo Stensona (1944) zkraje alba v The Healing Power Of Intimity oslní nečekanou dramatičností a následným kontrastem po nástupu uklidňujícího, až rozněžnělého saxofonu Martina Speakea. Ten se okamžitě představuje jako expresivně zpívající instrumentalista, který dává přednost vřelému tónu svého nástroje před zvukovou drastičností. Výsledkem je zvuková blízkost cool jazzu a soulu. Myslím, že vliv tenorsaxofonisty Joea Lovana na způsob hry mladších saxofonistů je v Speakově případě zcela slyšitelný! Když si k tomu přidáme počátky Speakovy kariéry pod silným vlivem freejazzového průkopníka Ornettea Colemana a podstatně odlišnou kompoziční nápaditost Keithe Jarretta, inspirujícího Speakea jako skladatele, dostáváme se ke kořenům hudby tohoto výrazného anglického jazzmana střední generace. Uvědomíme- li si, jak výrazný podíl na stylu skupin Jana Garbareka v sedmdesátých letech nebo Charlese Lloyda v devadesátých letech měl Bobo Stenson, přijde nám samozřejmé, že nejen sólisticky ovlivnil i atmosféru a sound Speakova kvarteta, ale doslova splynul s koncepcí repertoáru protagonisty nahrávky. Album je přesvědčivou ukázkou stylotvornosti severoevropského jazzu, jeho symbiózy avantgardy, tradice moderny a folklorních kořenů Evropanů.