Medeski, Martin & Wood: Free Magic – Live

12_free_magicNež se John Medeski nadchl pro hammondky a povětšinou historic­ké syntezátory, začínali Medeski, Martin & Wood jako pianové trio. A občas se k tomuto formátu s chutí vracejí. Třeba na koncertní desce To­nic (2000) nebo na akustickém tur­né v roce 2007, jehož albový výstup Free Magic se po pěti letech konečně dočkal vydání.
Nebyli by to MMW, kdyby klasic­ký formát alespoň trochu neoživili. Hned v úvodu první skladby Dopp­ler se rozezní Martinův západoafric­ký balafon a Medeski rozverně za­duje do foukací klávesové harmo­ničky. Nicméně dále už vše probíhá (víceméně, píšeme přece o MMW) podle pravidel. Tedy pokud „pravi­dla“ rozšíříme také o zuřivé, zdán­livě chaotické shluky tónů v Blues For Another Day, které se srovnají do bluesového půdorysu teprve po do­statečném vyřádění celého trojlíst­ku. Ani nemluvě o hrátkách se zvu­ky v titulní skladbě, kdy Medeski vle­ze do piána a na chvíli ho považuje za sadu perkusí, zatímco Wood do jeho zvonění a rachtání zaplétá smyčcové flažolety – a nakonec přejde na bas­kytaru. Navzdory názvu a zajisté důleži­té roli kolektivních improvizací není Free Magic čistě „free“, i když na „magic“ vážně aspiruje. Naopak, po­zornost přitahují především psané pasáže. Třeba průzračně melodická balada Where’s Sly? nebo již zmíně­ný úvodní Doppler, jehož studiovou verzi najdete na průběžně vydáva­né kolekci 20 (2011). MMW uctivě uchopili i Mingusovu Nostalgia In Times Square a přirozeně ji propojili s Angel Race z pera snílka Sun Ra.
Kdo si zvykl čekat od MMW „avant-groove“ a revolučnější zvuko­vé krajiny, může být „téměř tradicio­nalismem“ Free Magic možná trochu zklamán. To však neubírá albu ani na virtuozitě, ani na muzikantském pro­žitku.

Indirecto, 2012, 66:45

Přidat komentář