Michal Hromek Consort & hosté: Andělové jsou zpívali

andělovéSprávné melodie ve správných prstech a hrdlech, skutečné rozjímání a nepřehrávaná pokora. Jakkoliv pisateli leze na nervy každoroční nadprodukce vánočních nahrávek, sezónní album Michala Hromka si vždy přál slyšet. Splnilo se a nezklamalo. Kytarista shrnul adventní, vánoční a v jednom případě i svatodušní (což je příjemné, protože v psí zimě zahřeje i vzpomínka na jaro) repertoár na svrchovaně vkusné album Andělové jsou zpívali.
Nejzajímavější je asi zařazení úprav pěti rorátních písní. Ne, že by byl tenhle specificky český žánr, kořenící až někde ve středověkých chorálech, interprety a vydavateli úplně opomíjený. Ale přece jen ve srovnání např. s „všelidovými“ koledami představuje příslovečný šafrán a navíc v Popelčině kuchyni. Nicméně Hromkův Consort potěší i tehdy, uchopí-li melodie notoricky známé. Jako v případě tří staroanglických koled I Saw Three Ships, Coventry Carol a God Rest Ye Merry, Gentlemen. Činí tak totiž decentně, nevypočítavě. Navíc Hromkovo album bez ukázky hudby z Ostrovů by asi znělo neúplně. Osvědčilo se také obohacení Consortu o několik hostů. Především o v dobrém smyslu slova všestrannou zpěvačku Petru Kohoutovou, která je pravděpodobně nejznámější z muzikálů či tria Sestry Havelkovy, ovšem nikdy nezapomněla na formativní účinkování v ansámblu Musica Antiqua Praha a staré hudbě se stále příležitostně věnuje. A o další nadžánrovou vokalistku Hanu Horkou (C & K Vocal, Asonance). Ostatně obě dámy se už od roku 2011 příležitostně objevují na koncertech Michal Hromek Consort a s jeho zvukem se sžily. Nelze mi hrát „objektivního“, jejich dvojhlas v melancholické francouzské Entre le boeuf et l’ane gris (Mezi volkem a oslíčkem šedým) prostě bere za srdce.
This brings tidings of comfort and joy, jak se zpívá ve zmíněné God Rest You Merry Gentlemen. Opravdu a doslova.

100PROmotion, 2014, 49:28