Miles Davis Quintet – Live In Europe 1969: The Bootleg Series, Vol. 2

miles_davisUž první díl The Bootleg Series – Live In Europe 1967 (2011) se záznamem koncertů tzv. „druhého velkého Mile­sova kvintetu“ naznačil, že probírání neoficiálních živých nahrávek Milese Davise a jejich zvuková restaurace sli­buje velké zážitky. Druhé pokračová­ní série snímků uloupených pirátům nebo, abychom byli přesnější, i na­hrávek pořízených Milesovou vyda­vatelskou firmou Columbia, leč nevy­daných nebo distribuovaných pouze sporadicky, je ještě zajímavější než Vol. 1. Už proto, že kvalitních živých desek druhého kvintetu máme k dis­pozici několik (Miles In Berlin, Live At The Plugged Nickel…), zatímco The Bootleg Series Vol. 2. pokrývá obdo­bí dosud pramálo zmapované – byť se nabízí jistá spojnice třeba s Live At The Fillmore East, March 7, 1970 a část materiálu obsaženého na The Bootleg Series Vol. 2 vyšla na počátku 90. let v Japonsku pod názvem 1969 Miles – Festival de Juan-Les-Pins.

Čím je vydavatelský počin, zahr­nující nahrávky z Antibes, Stockhol­mu a Berlína, unikátní? Na ploše tří audio CD a jednoho DVD nabízí po­hled přímo na okamžiky přerodu. Se­stava, která se mohla stát „třetím vel­kým kvintetem“, se částečně vrací do Milesovy post-bopové i modální mi­nulosti (’Round Midnight, Milesto­nes, No Blues či Footprints, podobné reminiscence už trumpetista později odmítal dělat) a zároveň už poukazuje na novou víru – fúzi. Nejen v podobě např. It’s About That Time z tehdy již vydané desky In a Silent Way (1969), ale hlavně ve fascinujících motivech a „vývojových stádiích“ skladeb Miles Runs The Voodoo Down, Sanctuary či Spanish Key, které měly vbrzku vy­jít na milníku jménem Bitches Brew.
V sestavě, která bývá trefně nazý­vána Ztraceným kvintetem, z před­chozí éry ještě setrvává Wayne Shor­ter a jeho přehazování strhujících sól s Milesem navazuje na mimosmys­lové vnímání druhého kvintetu. Zá­sadní novum ovšem představují ra­zantní, štiplavé i filigránské běhy elektrického piana, za které se usa­dil relativní „nováček“ Davisovy kon­certní sestavy Chick Corea. Ale i tam, kde Corea volí ve starším Davisově repertoáru klavír (CD3, Parapherna­lia, Nefertiti…), intuitivně chápe tou­hu kapelníka po novém druhu razan­ce. Což pochopitelně platí také pro rytmiku. Ač s kontrabasem, dravě a (relativně) přímočaře hrající Dave Holland jasně směřuje k jazzrocko­vému étosu – stejně jako freneticky bubnující Jack DeJohnette.
Přestože géniova diskografie dáv­no narostla do stádia nepřebernos­ti, byla by chyba přehlédnout Live In Europe 1969: The Bootleg Series, Vol. 2 jen jako další výškrabek. Jde naopak o cenný „chybějící článek vý­voje“, jehož restaurování a vystavení na odiv by mělo nadchnout nejen za­svěcené milesovské archeology, kte­ří si titul doslova vymodlili, ale díky muzikantské přesvědčivosti téměř každého Davisova ctitele. Včetně od­půrců pozdějších jazz-funk-rocko­vých experimentů.

Masterworks / Sony Music Distribu-tion, 2013, 177:41

Přidat komentář