Nine Inch Nails: Ghosts

10NosNaNosice_NineInchNails7Nine Inch Nails si získali fanoušky vyváženou kombinací brutální elektroniky, zkreslených kytar a podmanivě melodického zpěvu. Takové jsou jejich největší hity, ovšem zužovat jejich tvorbu jen na tuto polohu by bylo křivdou na Trentu Reznorovi. Ostatně už na slavném albu Downward Spiral se vedle typických skladeb objevovaly až ambientně laděné zvukové koláže a dvojCD Fragile tento trend potvrzovalo, přičemž se ukazovalo, že instrumentálky nejsou jen náhodným vybočením a nedílnou součástí celku tak jako tomu bylo na Bowieho berlínských albech Low a Heroes. Teprve kombinace nekompromisních nářezů s minimalistickými a ambientními pasážemi získávala tu správnou působivost.
Dvojalbum GHOSTS (Halo Twenty Six, 2008, 52:30 + 53:45) ovšem už tuto kombinaci nenabízí, je čistě instrumentální. Kontrast už tak výrazný není, i když Reznor nenaplnil oba disky jen ambientními plochami s řídkými figurami, jak by se mohlo zdát z úvodních dvou skladeb. Větší záběr, sahající od rockových instrumentálek přes ambientní plochy až k minimalisticky laděným skladbám zaručuje dostatečnou pestrost, takže skladby nesplynou v jednu.
Ghosts
nabízejí i tvrdší polohy s brutálním granulárním zkreslením, jaké nabídla už jejich poslední řadovka Year Zero, ovšem bez vokálu jim chybí potřebná naléhavost, i když mají sevřenou písňovou formu. Do popředí tak vystupuje nostalgie, jako by Reznor přece jen už nechtěl být jen doběla rozžhavený vztekem. Ghosts představuje zralé dílo, které ukazuje šíři záběru Nine Inch Nails, jež se nebojí obohacovat rejstřík o další polohy včetně postupů ze scény clicks and cuts. Ovšem bez zpěvu přece jen vystupují Reznorovy limity, ambientně laděné pasáže s osamělými tóny piána jsou až příliš banální a upadají do klišé. Přece jen, jsou Nine Inch Nails silnější ve zpívaných skladbách, k nimž představují instrumentálky dobrý kontrast, samotné však už takovou síly nemají. To ale neznamená, že by album bylo špatné, právě naopak, přináší mnoho inspirativních momentů, jako celek však trochu postrádá sílu Fragile, Year Zero nebo Downward Spiral. Posvícení ale nemůže být každý den a tato krmě rozhodně převyšuje nabídku rychlého popového občerstvení.