Oxyd: Larva; Disharmony: Cloned (other side of evolution); Frontier Guards: Predestination

7_oxydPůvodně měl boční projekt bratislavské dvojice Ryby a Sauron pojmenovaný Oxyd jiné spády – pomalé a temně ambientní, s drobnými přesahy do industrialu nebo IDM. Tak zněla minulá deska Deep Core, ale dnes je s CD LARVA (Aliens Production, 2008, 60:11) leccos jinak. Úvodní From The Outside ještě tradičně ukolébává v hutných těžce elekroambientních polštářích, hned další Traveller zavelí ve středním tempu a s rozhodně přehlednější melodikou, aniž by ztratil specificky tajemnou atmosféru. Chtělo by se říct, že dvojice vykročila směrem k přemýšlivému EBM kolbišti Disharmony, ale pravda je taková, že Oxyd se na mnoha místech zastaví pouze jako na odpočívadle a pokračují dále v nastoupeném kurzu směrem do teplejších, tanečnějších končin. Nejdříve se derou na mysl přirovnání k The Future Sounds Of London, Synaesthesia nebo dalším instrumentálním odskokům Front Line Assembly. To znamená projektům, které operují spíše v temnějších teritoriích, přesto nemají problém přijít s hymnickým motivem plným hrdosti a skrytého optimismu. Oxyd na novince jakoby vyšli zpoza temného rohu a nebáli se přihlásit k melodickým sklonům, donedávna umně skrytým za hlukově minimalističtější ambientní škrabošku. Absence vokálu, který je signifi kantním znamením Disharmony, na novince dvojici přestává svazovat a hodinová stopáž alba najednou není žádnou překážkou. Těším se na další dlouhometrážní příspěvek, který už je ohlášen na stránkách vydavatelství.
7_disharmonyI Disharmony vydali nedávno novinku CLONED (OTHER SIDE OF EVOLU TION) (Tympanik Audio, 2008, 73:16). Na rozdíl od autorské kolekce Oxyd dvojice Ryby a Sauron v druhém projektu útočí na posluchače s CD plným remixů. Navíc se nejedná o verze vlastních kompozic, ale jejich autorské předělávky spřátelených spolků z domova i ze světa doplněné o dva exkluzivní tracky z vlastní dílny. Kdo se jen trochu zajímá o temnější elektroniku, ten se musel s remixem od Disharmony setkat. Jejich svérázné úpravy mají vždy vysokou úroveň, která do originálu vpašovává tradiční elementy dua – tajemný melodický závoj, jež je nenápadným roubením tradice EBM 80. let a technologických výdobytků současnosti. Tento mix přináší jakousi sklíčenost a váhavost kříženou s divokými až vzteklými punkovými výpady. Podobně postupují Sauron a Ryby i k ukázkám třinácti remixovaných projektů, jejichž vějíř se rozprostírá od tradičního přímočarého EBM (Pecadores, Dead Jump), přes podobně zachmuřenou tvrdší elektroniku jakou produkují samotní Disharmony (Empty, Grandchaos), až ke spíše pocitovým spolkům a projektům koketujícím, stejně jako Oxyd, s poslechovými odrůdami taneční elektroniky (Polygon, Mnemonic). Právě rozrůzněnost vstupního materiálu přináší celkovou barevnost jinak dlouhatánské desky. Temnota na patnáct jiných syntetických způsobů.
O sólovém projektu Martina ,Atreida‘ Pavlíka z EBM dvojice Beamship se v kuloárech šuškalo už dlouho. Frontier Guards nejdříve vypustil pár zkušebních singlů, pak odehrál za vizuální podpory Toma Galleho pár koncertů, aby nakonec na závěr loňského roku přinesl debutovou desku PREDESTINATION (Aliens Production, 2008, 67:04). Nenápadný a přemýšlivý Atreid rozhodně není typem živelného ,uměleckého teroristy‘, tak jak se prezentují například legendy Front 242 nebo Leather Strip. Není tedy divu, že jeho sólový počin si z EBM ranku bere pouze elektrický chlad a atmosféru hypotetických odosobněných megalopolis budoucnosti. Tím hravě zapadá do Aliens rodiny ke slovenským kolegům Oxyd nebo Samhain, kteří se také pohybují poblíž v meziprostoru, kdy na druhé straně od sci-fi nálad sledujeme po boji přeorané válečné planiny EBM bojiště. Střední tempa delších instrumentálních kompozic nejsou těmi, které vás dostrkají na taneční parket. Album spíše doporučuji k pečlivému nočnímu poslechu se zavřenýma očima. Možná, že se při reprodukci před vámi rozkryjí prostory, o kterých jste neměli ani tušení. Nebo jste se jich dlouho báli.