Padilly, Ohms, Murphy: Beyond The Portal; Between Interval: The Edge Of A Fairytale; Terra Ambient: Wanderlust

První hudební spolupráce elektronika Craiga Padilly s flétnistou a ambientním fundamentalistou Richardem Robertsem alias Zero Ohms dopadla před čtyřmi roky na výbornou,a proto nebyl důvod, aby se oba hudebníci nesešli znovu ve studiu nad prací na nových skladbách. Tentokrát přizvali ke spolupráci ještě dlouhodobého 9_skip_murphyCraigova kumpána Skipa Murphyho a výsledkem je deska BEYOND THE PORTAL (Lotuspike, 2009, 65:38). Jako u minulého alba, i zde najdeme rozdělené skladby do několika celků. Na začátek na nás vyrukují pánové s nejmelodičtějšími kompozicemi, které balancují na ulepené hraně ambientu s new age cukrárnou, třetí kompozice Oceans Of The Heavens zvážní do deep space ambientu a závěrečná půlhodina alba pak dá nejvíce prostoru nezvyklým fl étnám, kterými Zero Ohms rád obklopuje svoje am bientní sólové práce. Na rozdíl od společného debutu je znát lehký příklon k retro analogové elektronice, která možná i díky Skipu Murphymu tu a tam nenápadně vytáhne svoje sekvencerové drápky.
Po třech dlouhohrajících deskách, které vydal mladý Švéd Stefan Jönsson pod pseudonymem Between Interval, si dal delší pauzu od aktivního komponování muziky. V loňském roce změnil svoje občanské příjmení na Strand, znovu si vyhrnul rukávy a během krátké doby natočit desku THE EDGE OF A FAIRYTALE (Spotted Pecarry, 2009, 62:36). Výsledek znovu stojí za to. Album nabízí posluchačům fascinující imaginativní výpravy se silně obrazotvorným potenciálem. Nejde jen o řemeslně precizní elektronický ambient, hladce se pohybující mezi tajemnými a světlem zalitými zvukovými světy. U Between Interval jde znovu o přirozené hudební výpravy do známých krajin, které je Stefan schopen předvést z trochu jiného úhlu, než jiní ambientní průvodci. Jako kdybyste vyrazili na rutinní procházku se psem po tisíckrát obejité trase, která se vám najednou zdála v mnoha ohledech povědomá i nová zároveň, až byste vlastně ani na konci procházky netušili, že stojíte znovu před vlastním domem. Pokud vás ambientní hudba láká, ale nevíte, co je v této těžko zmapovatelné odnoži hudby kvalitní, zkuste jakékoliv album Between Interval. Není náhodou, že všechna doposud vydaná alba se dostala do žánrových top10 žebříčků řady renomovaných portálů (Backroadsmusic, Electroam bient Space nebo Amazon.com).
Zatímco Between Interval nechal své fanoušky čekat na novinku tři roky, Jeff Kowal alias Terra Ambient napínal milovníky ambientní hudby dokonce pět let. Nakonec pojal svůj návrat na scénu jako svérázný deník, pojmenovaný WANDERLUST (Lotuspike, 2009, 51:23). Práce na albu začaly vcelku všedně, jako očekávané pokračování nápadů, které navazovaly na ukončenou práci čerstvě dokončené desky. Jenže jak přicházely poměrně zásadní zásahy do mého osobního života, včetně stěhování na americký Jihozápad, nová deska se proměnila v hudební skicák, do kterého se obtiskly všechny tyto události.“ Zatímco na albu The Gate hrály prim akustické nástroje, novinka je více infi kována elektronikou. Terra Ambient se tak přiblížil etno ambientu, který dobře známe od Stevea Roache nebo Roberta Riche. A možná právě proto, aby nedošlo k nešťastné záměně s tímto velikánem, Jeff tu a tam více přibrousí elektrickou kytaru (Myth), jinde zase uteče do technologické budoucnosti (Mudfoot).