Paweł Kaczmarczyk Audiofeeling Band: Complexity In Simplicity

02_pawel_kaczmarczykRád bych se někdy dozvěděl, zda jazzové recenze přimějí někoho k obstarání si dotyčné nahrávky. A byl bych šťastný, kdyby se nejednalo o album slovutných hvězd, ale o hudbu mladých generací, obvykle už na evropské scéně něco znamenajících, dejme tomu polských! Například pianistů Marcina Wasilewského, Leszeka Możdżera či Pawła Kaczmarczyka, též skladatele a aranžéra. Již mezinárodně oceněný muzikant udělal ze svého druhého alba Paweł Kaczmarczyk Audiofeeling Band: COMPLEXITY IN SIMPLICITY (ACT Music/2HP, 62:34, 2009) doslova přehlídku hvězd mladé polské generace. Můžeme být potěšeni, že jeho spoluhráči bubeník Łukasz Żyta a basista Michal Barański, tak trochu svou účastí v českých kapelách patří také k naší scéně. Skladby jsou hrané v měnícím se obsazení od tria, přes kvarteto, kvinteto až septeto a setkáváme se zde převážně s muzikanty hrajícími jak v základním triu, tak coby hostující už na debutu Pawła Kaczmarczyka Audio feeling (ARMS Records, 2007). Sem patří vedle již jmenovaného Barańského bubeník Paweł Dobrowolski, soprán- & tenorsaxofonista Radoslaw Novicki, tenorsaxofonista a basklarinetista Tomasz Grzegorski a sopránsaxofonista Grzech Piotrowski. Dalšími na novém albu jsou altsaxofonista Łukasz Poprawski, trumpetista Jerzy Małek, kytarista Rafał Sarnecki, kontrabasista Wojciech Pulcyn a perkusista Bogusz Wekka. Z výčtu vyplývá, že v rytmice se střídají dva basisté a dva bubeníci. Nejčastěji band hraje v triu rozšířeném o některý ze saxofonů.
Že se bude dít něco mimořádného, naznačí prolog skladby Logan jak od Gratkowského, díky Grzegorského basklarinetu. Tím je vytvořena atmosféra pro sólo tenorsaxofonu Novického. Nad tvrdým rytmickým základem pak stupňuje expresivitu, až převezme štafetu piáno Kaczmarczyka. Ač je na albu výhradním autorem sám kapelník, jedna výjimka zazní – romantická balada Blue Eyes od Eltona Johna v Kaczmarczykově úpravě pro trio s Pulcynovou basou a Żytovými bicími. Na tu naváže rozpoložením souznějící Fauchery. Homage To Freddie pro septetní obsazení je nejen holdem slavnému trumpetistovi Freddiemu Hubbardovi, ale také pozdnímu hard bopu, neboli chvílím, kdy se už nesměle dotýkal free jazzu. Hlavní slovo zde dostala trubka Jerzyho Małeka. Ještě dravěji, až funky, se septeto rozjede v Catch More Chicks. Období osobité tvorby Švéda Esbjörna Svenssona a jeho tria E.S.T., předčasně ukončené loňským úmrtím tohoto pianisty, inspirovalo Kaczmarczyka k Elegy For E.S. s něhou prodchnutým sólem Piotrowského sopránky. Melancholií tisíce a jedné noci zní Adorable Little Rose, v níž se představí sólově kytarista Rafał Sarnecki. Ten se v roce 2008 představil skvělým albem Songs From New Place (ARMS Records). Mimochodem, tam v jeho kvartetu hraje – Kaczmarczyk, Pulcyn a Żyta! Generace polského jazzu naservírovaná jak na talíři!