Pete Namlook a Move D: CD trilogie Raumland

Zařídili si to pánové opravdu pohodlně. Už v říjnovém UNI jsem vás informoval o tom, že se Pete Namlook přestěhoval z hektického Frankfurtu na venkov. Nezmínil jsem, že ve vísce Heidelberg již drahnou dobu žije a tvoří i jeho věrný druh David Moufang alias Move D. Nedávný medailón věnovaný Namlookovi v DVD časopisu Electronic Slides zastihuje občana Kuhlmanna (což je občanské Namlookovo jméno) po většinu doby při práci na zahrádce, a teprve když se zryjí všechny záhony, je možné vyrazit do podkrovního studia s výhledem do krajiny… Prostě pravá venkovská pohoda a harmonie. Do ní neodmyslitelně patří pravidelné jamy se sousedem Moufangem, jež především v poslední době přinášejí hojné výsledky v podobě alb volně číslované série. Na konci minulého roku ji pánové navíc rozšířili o trojici CD trilogie Raumland, na níž si teď pečlivěji posvítíme.

1_nos_na_nosice3Jako první jde na řadu otvírák RAUMLAND·EXPLORATION (Fax label, 2007, 60:10). Hračičkové v něm rozehrávají sci-fi příběh zasazený do naší sluneční soustavy. Blíže nespecifikovaná komunita vyráží na nebezpečnou výpravu vytvořit v blízkosti Venuše autonomní prostor k žití. Vše zpočátku probíhá hladce – příjemný chill-out s náznaky jazzu, house music i retroelektroniky navozují uvolněnou a kreativní atmosféru. S postupem času však přibývá nepříjemností a nálada postupně houstne. Rytmus sice zůstává neměnný, ale poklidná selanka se pomalu proměňuje v napjatější okamžiky plné očekávaných riskantních kroků v zamořeném prostředí. Nakonec se vše v dobré obrátí. Těžký, hudebně vypjatější úsek je překonán a temné mraky se pozvolna rozestupují. Kontinuální mix má moc posluchače vtáhnout na hodinu plně ,do hry‘ nenuceným způsobem. Neútočí agresí jak pouliční prodejci, ale stojí opodál k dispozici těm, co opravdu poslouchají a hledají.

1_nos_na_nosice4Mise pokračuje na druhém disku RAUMLAND·MONTAGE (Fax label, 2007, 50:47). Máme za sebou svízelné okamžiky, kdy životy posádky visely na vlásku, a už se zase proháníme po vesmírné dálnici zpět na místo činu. Dvojice znovu nasazuje střední tempomat, vyhrne si rukávy a vrhne se dvacetiminutovou vstupní jízdou do hry se stejnými ingrediencemi jako předchůdce. Přednost tu mají spíše taneční náznaky, které ženou náladu vpřed s mírně sešlápnutým plynem, leč stále s konverzační lounge náladou. Úkolem tohoto dílu je vdechnout připravovanému autonomnímu prostoru život. Poté, co vesele připlachtíme k místu činu, čekají nás další perné chvilky (viz druhá čistá space ambienťárna). I ty se přes všechny nepřízně osudu podaří překonat a pravidelný tep, před chvílí jen nitkový, se opět hlásí o slovo. V závěrečné položce se odpočívá v elektro-rumbovém stylu. Na rozdíl od prvního dílu, jenž byl jednolitou jízdou rozdělenou na čtyři části, je prostřední část trilogie směsicí čtyř rozdílných nálad se společnými ideovými svorníky.

1_nos_na_nosice5To se ale mění s třetím dílem RAUMLAND·SPHÄRE (Fax label, 2007, 50:00) obsahujícím pouze trojici 12 až 20minutových výletů. Nová biosféra si žádá obživnout, a tak se doposavad odosobněné prostory vyplňují ,člověčinou‘. První položce alba se od poloviny stopáže pod nohy vplétá více než malé množství samplů všech hudebních žánrů, a vytváří tak melancholickou databanku vzpomínek na domov – matičku Zemi. Leč dost vzpomínání, druhá položka dohání prosněný čas taneční zarputilostí, jež však brzdí všudypřítomný ambientní space duch v pozadí a řada analogových ozdůbek. Závěrečná čtvrthodinka trilogie pak v downtempu kříží vše podstatné, co je třeba si vtisknout u těchto alb do paměti – mix analogů a digitálna, neustálá chuť improvizovat (jazzově, loungeově,…), střídající se nálady od ambientu až k našláplému tanečnu a neustálý pocit umístění sebe sama uprostřed nekonečného vesmíru.

Přidat komentář