Peter Graham/Ivan Palacký: Onna

3_onnaEdition graphon (www.editiongraphon. com) je luxusní vydavatelský projekt mnichovské výtvarnice Judith Egger, usilující o spojení vizuálníh umění s experimentální hudbou. Vychází na hezky navržených minidiscích v limitovaném nákladu 50 až 300 kusů. Na nejnovějším, pátém disku edice se potkali brněnští hudebníci Peter Graham (Jaroslav Šťastný) a Ivan Palacký s americkou výtvarnicí a performerkou Morgan O’Hara, která dala mini-albu jméno („onna“ znamená v japonštině „žena“ nebo „dívka“) a tvář.Ve dvou bezmála desetiminutových improvizacích, nahraných v r. 2006, duo Graham a Palacký předvádí dokonalou ukázku soudobého „komprovizování“, jakožto zcela přirozeného kompromisu mezi komponováním a improvizováním i mezi nahrávkou a hrou naživo. Totiž, zatímco v prvním kusu Palacký zvukově komentuje již existující varhanní nahrávku Grahama, ve druhém oba hudebníci nekonvenčním způsobem improvizují na cembalo (nebo lépe řečeno v cembalu). Obě komprovizace mají tudíž příznačné názvy: Recycling a Gentle Touch. Charakter hudby na tomto albu ale spíše vystihuje druhý název – Jemný dotek; je to hudba velice fyzická, gestická a svou povahou se skutečně hodí do edice „graphon“, jejíž jméno lze interpretovat též jako proces psaní (graphein) zvukem či hlasem (phonon). Ačkoli ochuzeni o možnost vizuálně kontrolovat generování zvuků, cítíme z ní gesta a je to syntax (nikoli sémantika), která výrazně ovlivňuje posluchačský zážitek. Dramatická struktura Recyclingu je pečlivě vytvářena zřetězováním miniaturních zvukových událostí, k nimž dochází, když neidentifikovatelné zvuky pletacího stroje reagují na zdráhavé zacházení s varhany. Rovněž „jemné dotýkání se“ (někdy snad jenom přibližování se) kláves i strun cembala generuje nespojitou, místy však vibrující strukturu, jež udržuje posluchače v dramatickém napětí jako nějaký imaginární soundtrack. Tato hudba pro varhany, cembalo, amplifikovaný pletací stroj a elektrické ventilátorky je skvělým důkazem, jak se dekonstruktivní umělecké praktiky rozmáhají napříč celým hudebním spektrem a ve srovnání se sterilním digitálním soundem, jenž je dneska v kursu, mají ještě pořád navrch.

edition graphon, 2010, 18:46