Rabih Abou-Khalil: Hungry People

album_mesice3 Už je to tři dekády, co původem liba­nonský virtuózní hráč Rabih Abou­-Khalil ukázal, jak perfektně se oud hodí k interpretaci jazzu, resp. world jazzové fúze – byť tenhle termín teh­dy ještě ani neexistoval. A pořád mu nedochází invence ani energie. Zce­la autorská deska Hungry Peop­le je plná výborných nápadů a str­huje od začátku do konce, ať už se Abou-Khalil a spol. vrhnou téměř do straight ahead jazzu (When Frankie Shot Lara), málem jazzrockově ost­rých riffů (Fish And Chips And Mus-hy Peas) či hypnotických levant­ských rytmů a nápěvů (Dreams Of Dying City).
Pochopitelně přitom nejde odříz­nout Rabihovu hru od ostatních čle­nů jeho současného „středomořské­ho kvinteta“. Je až neuvěřitelné, jak členité a důrazné basové linky doká­že na tubu či serpent vypálit Michel Godard. Akordeonista Luciano Bion­dini umí nejen vynalézavé harmonic­ké výplně, ale také brilantní vyhrávky a na ostří žiletky zasekávající uni­sona s oudem i saxofonem Gavina Murgii. A americký bubeník Jarrod Cagwin, který rozhodně nenabourá­vá francouzsko-italskou identitu kvin­teta, má přímo magický dar skloubit v jednom patternu filigránské orien­tální parádičky s nekompromisním rytmickým tahem.
V souvislosti s názvem alba Hla­doví lidé si posluchač asi jako první věc vybaví Rabihovy sociální apely. Nicméně protagonista nás nenechá zapomenout ani na svůj pověstný smysl pro humor. Chuť do života a nadhled čiší především z not, nejen z vtipného názvu svérázné hudební pocty přirozené kráse ženských no­hou Shaving Is Boring, Waxing Is Painful (Holení je nudné, strhávání voskem bolestivé). A jestli se vám z Hungry People zježí chlupy na těle, pak jen díky příjemně elektrizující at­mosféře.

World Village, 2012, 56:38