Ray Sings, Basie Swings

12_ray_singsRay Charles zemřel v roce 2004. Kapelník Count Basie v roce 1984. A přesto jim vyšlo společné album s vtipným názvem RAY SINGS, BASIE SWINGS (Concord/Universal, 2006, 48:25). Pravda, okolnosti jeho vzniku jsou poněkud podivné a název hodně zavádějící. Působí totiž dojmem, že se jedná o společné nahrávky Raye Charlese a orchestru pod vedením Counta Basieho. To je však méně než polopravda. Ve skutečnosti byly nalezeny nahrávky Charlesova zpěvu z roku 1973, původně skutečně zřejmě určené k společnému projektu s Basiem. Ty byly letos na jaře přimíchány k novým nahrávkám stále činného bigbandu Counta Basieho (samozřejmě dávno pod jiným vedením). Běhá vám z toho trochu mráz po zádech? Ano, právem. Taková je doba. Ale ta hudba je i tak výborná. Kromě Basieho bigbandu je zvláštním hostem nahrávky také slavný hráč na hammondky Joey DeFrancesco. Repertoárově se nejedná o žádné velké překvapení. Nechybějí samozřejmě Rayovy největší klasiky (I Can’t Stop Loving You, Busted, Cryin’ Time a pochopitelně Georgia On My Mind na závěr), moc pěkná verze Let The Good Times Roll, na kterou má ,copyright‘ v posledních desetiletích spíše B. B. King. Ray Charles se rád zmocňoval jak muzikálových a jazzových čísel (zde Rodgers-Hammerstein a bratři Gershwinové), tak dobových hitů. Ve speciální aranži zde tak zní beatlovská The Long And Winding Road či hit dnes už pozapomenuté písničkářky Melanie Look Waht They’ve Done To My Song. I přes podivné okolnosti vzniku alba je Ray Sings, Basie Swings albem velmi příjemným, už proto, že zpěvák byl při nahrávání zjevně ve formě a Basieho pohrobci hrají skutečně dobře. Rozhodně toto album vypovídá o tom, proč se tomuhle chlapíkovi přezdívalo Genius, mnohem výmluvněji, než jeho poslední zaživa natočené a vlivem smutných okolností notně přeceněné album duetů Genius Loves Company.