Robert Rich: Medicine Box; Oöphoi & Paul Vnuk jr.: Dreamfields

robert_richRobert Rich vydal od začátku svého fungování na hudební scéně desítky alb. A to jak coby sólista, tak i spo­lupracovník dalších, většinou podob­ně smýšlejících muzikantů. Málokdo si dnes pamatuje, že v devadesátých le­tech také vedl experimentálně rocko­vý soubor Amoeba. Tuto více než de­set let uzavřenou kapitolu vytahuji na světlo boží v souvislosti se zatím po­sledním albem snivce ze Sillicon Valley, které svým „kapelním“ zvukem kono­tace k nejrockovějším nahrávkám le­tos devětačtyřicetiletého muzikanta nese na stříbrném podnose. Přede­vším začátek novinky Medicine Box překvapí líně postrockovým vyzně­ním. Robert Rich – elektronika, Ha­roun Serang – kytara, Cheri Chuang – zpěv a Edo Castro – basa. To je čtve­řice, která skladby, které i přes spo­lečný nápřah nesou Richův nesmy­telný rukopis. Přesto celkový výraz první třetiny desky má stále tradičně psychedelický výraz, ovšem ne v psy­chotropně elektronickém duchu, ale snivě postrockovém. Teprve poté za­čne Robert vytahovat z klobouku svá další poznávací znamení – nejpomalej­ší steel kytaru na světě, různé typy flé­ten i modulárního obra MOTM, na je­hož vývoji se podílel. V druhé polovině desky už plujeme na typické Richov­ské vlnce, kdy je tak opojné zavřít oči a nechat se unášet Robertovým mno­hovrstevnatým rukopisem. Bude zají­mavé, s čím autor přispěchá na letoš­ní desce, která už je před vydáním. Zda se vydá více rockovým směrem nebo se obrátí ještě někam jinam. Zastávka na půli cesty jménem Medicine Box je v tomto směru poctivým svědectvím neustálého hledání ideálního výrazu.
dreamfieldsPřesvědčit Paula Vnuka Jr. k vy­dání desky chce silný charakter. Nej­větší vliv na něj má zcela jistě Ital Gianluigi Gasparetti, který si nechá říkat Oöphoi. Poprvé se mu to po­vedlo před šesti roky a výsledkem byla deska Distance To Zero. O vy­dání druhé kolaborace a první des­ky za zmíněných šest let ticha, se ve stejném složení postaral domácí la­bel Next Era. „Pro mne příběh Dream-fields začal ještě předtím, než jsem se setkal s Gigim u první spolupráce na Distance to Zero. Už v roce 2005 jsem poslal Gigimu CD s řadou improvizo­vaných smyček. Gigi mi poslal zpět několik svých nových skladeb, jimiž se inspiroval na pozadí mých smy­ček. Pak jsem zase já přidal své části a tak z toho vzniklo naše první album. V roce 2009 se, nevím proč, vrátil k oněm původním smyčkám a smísil je ve svém alchymickém tyglíku audio-procesorů a vytvořil úplně nové hu­dební dílo. V letech 2010 a 2011 jsem k nim přidával další a další nápady, až jsem konečně připravil finální mix a master,“ prozrazuje pozadí nahráv­ky Paul. Zdlouhavý zrod celé desce ale pouze prospěl. Dvě více než dva­cetiminutové „úvodní“ kompozice nejsou uspávacím syntetickým dark ambientem se staromódním, monu­mentálním a minimalistickým vyzně­ním. Tedy, první dvě charakteristiky platí, třetí nikoliv. Pomalý tok hudby je totiž neustále posunován do no­vých a nových rovin, evidentně bě­hem let doplňovaných americko-ital­skou spoluprací z obou stran. Pokud znáte čistě syntetická alba Stevea Ro­ache z konce osmdesátých let, víte, co můžete od alba čekat po aranžér­ské stránce. Po hudební se snažení obou pánů liší od prací Stevea Ro­ache neustálým posunováním příběhu směrem do nových kapitol. Je prav­dou, že v poslední dvacetiminutovce už posluchačova soustředěnost není držena v pozornosti tak ostražitě, ale to vlastně také není úplně na škodu.

ROBERT RICHMedicine Box, Soundscape Productions, 2011, 61:00

OÖPHOI & PAUL VNUK JR.Dreamfields, Next Era, 2011, 69:37