Roland Dahinden + Hildegard Kleeb: Recall Pollock

rolandŠvýcarští světoběžníci Roland Dahinden (1962) a Hildegard Kleeb (o věku prameny mlčí) spolu existují jako duo od roku 1987, putují a kon­certují křížem krážem, vydávají desky a participují na albech jiných hudeb­níků (například Anthonyho Braxtona) a nyní se tedy inspirovali dílem ame­rického malíře Jacksona Pollocka (1912–1956), kterého si přivolávají na CD Recall Pollock. A přivoláva­jí si ho velice vehementně a různo­rodě, v podstatě však dvěma základ­ními způsoby. Ten první demonstrují hned na počátku první improvizace, neboť vstupují do akce hudrujíce a pošťuchujíce se, předhánějíce se obkročmo či přeskočmo, Dahinde­nův trombón bublá, kváká, střečku­je, brekotá či sviští a Kleebin klavír ho vyhecovává hmoždířovitými trsy a hřměním, dobývají se do zvuko­vých zauzlin a výsledkem je stři­hounská zahlcenost. Tento způ­sob vnímáme většinou v lichých číslech, ve kterých vévodí provo­kování, škádlení, útržkovité směš­nostnění, vyluzování co nejkomič­tějších zvukových čertovin (ještě se nebojíš?), komíhání přechází do vřavy, vrzukání do bručounského vyhrožování a roztodivného rozuz­lovávání, tu samospádně ztlumené­mu, tu hýřivě střelněprašnému, ale také k červotočivému vyhryzávání a pableskovému větrnění. Jindy jde o hru na schovávanou, v rozsekáva­ném úprku či v hrané vyplašenos­ti sledujeme vteřinové protireakce, neustále předávanou šrafetu, aspi­rující na zlatou medaili za výtržnic­tví, zauzlované šmodrchání přechází do holedbavé rozjetosti, šibalského žonglérství i perkusívní rozjívenosti, vévodí trombón, ale klavír se nedá, kontruje až dřevorubecky se zaráž­kami ve strunách, stalagmity a sta­laktity tónů jsou obchvatně vstříc­né. Sudá poloha bývá ležérnější, oba hráči se nepopudlivě uvelebu­jí s roztáhle polohovanou evokativ­ností, foukaná průdušnost trombó­nu se s mírumilovným rozdivením rozvíjí nad kotvami klavírních vře­tenovitých rochání. Všeobecně je tu roztrombonováno, oba hráči hrají na plný úvazek, Dahinden si bere na po­moc alphornu a k tomu vynalézavě perkusivničí, oba hráči se následují až totožně prolnutě, ale i na přeskáč­ku do hlubin pochopení svých vý­tvarných předloh, Pollockovy spon­taneity a jeho vyjádření podvědomí. Ale nemysleme si, že tu platí pravi­dlo: v potu tváře hledati budeš neob­vyklá zvuková souručenství; naopak: vše tu probíhá samovolně, nenásil­ně, ve vzájemných souvislostech, až závislostech. Čím spádněji smě­řují hudebníci k závěru, tím více se stupňuje intenzita hudby (až po uži­tí tří trombónů s činely). Je prostě zřejmé, že dvojice Dahinden – Kleeb hýří přímo životní sehraností. Škoda, že nám booklet nenabídl průhled do Pollockova výtvarného díla. Ale tak máme alespoň šanci na základě hud­by si je evokovat.

Leo Records, 2012, 58:16