Rory Gallagher: Notes From San Francisco

9_RoryJeden z nejvýraznějších irských bluesrockerů, kytarista, mandolinista a tak dál, Rory Gallagher (1948–1995) se proslavil

již koncem šedesátých let minulého století coby protagonista kapely Taste. Jeho hvězdnou kariéru však odstartovalo až sólové vystupování na počátku další dekády. Mezi jeho nejúspěšnější díla patřilo bezesporu LP Calling Card z roku 1976. Mezinárodní úspěch ho dovedl k myšlence natočit „americké“ album. Jenže výsledný tvar se mu nikdy nelíbil, a tak se rozhodl tento opus nevydat. Jeho bratrovi Dónalovi to však bylo líto a po mnoha letech usoudil, že lze tyto staré nahrávky remasterovat novými technologiemi, a tak máme nakonec možnost si je poslechnout. Těžko říct, co by Rory výsledné formě řekl, ale superzázrak to rozhodně není. Nejen po technické stránce, ale z Roryho tvorby tady tak trochu čiší „únava materiálu“. Najdeme tu sice skvostnou baladu Wheels Within Wheels (dokonce ve dvou verzích) a řada dalších skladeb má taky svůj drive, ale úplný tah na bránu to není. Příliš přearanžované a poplatné tehdejší módní vlně amíckého pomprocku.
Skutečnou poctou Roryho památce je spíše „bonusové“ CD z živého vystoupení v San Francisku v prosinci 1979, kdy svou kapelu redukoval opět do tria a novou oporou se mu stal bubeník Ted McKenna z The Sensational Alex Harvey Band. Tady je Rory opět správně syrový a autentický. Není náhodou, že byl srovnáván s Jimim Hendrixem či Erikem Claptonem. Jeho rurální styl kytarové hry je však nezaměnitelný. Ir s duší svých černošských vzorů zkrátka nezvládl americkou produkci se vším opečováváním. První CD jsou skutečně jenom „zápisky“ z Kalifornie. Víc mu seděla jezera okolo domovského Corku a keltské kořeny. Občas mi přechází mráz po zádech, co se hází do pytlíku právě s keltskou hudbou, ale Rory tam rozhodně patří, byť v zcela modifikované hyperbluesové formě. A pro neznalce rozhodně doporučuji vyhledat si jeho skladbu Blister On The Moon. A tradicionál nazvaný Bullfrog Blues taky není rozhodně k zahození. Ten najdete i na tomto živáku.

Rory Gallagher: Notes From San Francisco (Sony Music, 2011, 57:10 + 60:00)