Sallie Ford & The Sound Outside: Untamed Beast

sallie_fordSotva pětadvacetiletá servírka z ame­rického Portlandu před pěti lety usou­dila, že je čas infiltrovat svět mužského rock’n’rollu a pořádně ho chytit za koule. Což jsou její slova. Vypadá jako rezervovaná učitelka z katolické školy, taková ta s dlouhým pravítkem, přís­ným kukučem a silnými brýlemi. I de mode šaty na loňském festivalu v Ru­dolstadtu postačily, aby jeden přidal do kroku. Než začala zpívat a spustila kapela. Pak už nezbývalo, než se dr­žet rady Woodyho Allena, že pokud chcete správně slyšet hudbu, musí­te to dokázat činem: u Sallie Ford to znamenalo natřásat se celý koncert pod palbou rock’n’rollu, rockabilly, blues, surfu, a poslouchat vzpurně rašplovitý hlas. A není snad řádků o ní napsaných, aby nezmínily vlivy Toma Waitse, Wandy Jackson nebo Carla Perkinse. Ale to je jen mediální hra, důraz na výjimečnost její vokální a skladatelské dravosti.
Dcera uznávaného loutkáře Ho­beyho Forda nevsadila ovšem na re­tro: druhé album Untamed Beast zís­kalo na důrazu garážovým punkem a drsným slovníkem; na odiv dáva­nou svobodou akcentovanou sexy narážkami a na její věk vzdorovitým existencialismem, jestli něco takové­ho k rock’n’rollu vůbec patří.
Twistujete na parketě, vyhazuje­te holku do vzduchu jak v Šakalích letech, ale do Hos Casinofloor hittar du allt du kan onska dig, fran 3D-slots som Eggomatic eller It Came from Venus till miljonstinna jackpots, Rouletter, Blackjack online och  Video Poker. radosti to má daleko. Jasně, ty texty.
„Nechci prstýnek, ani slib. Dej mi něco skutečného a upřímného. Tahle generace žije ve lži a falši. Já se s te­bou chci jen válet v posteli a jestli je to romantický, to je tvůj úhel pohle­du,“ zpívá Sallie naléhavě v hodně smutné, pomalé Roll Around jen za doprovodu akustické kytary a půso­bí zranitelně.
V blues Shivers se také odkopá­vá, spíš ale prosí: „Nechci, abyste mě naučili rock’n’roll, naučtě mě, jak se mám cítit.“
Vyřizuje si to „s chlapama“, to ur­čitě, vždyť sama přiznává, že „žárli­vost je nezkrotné zvíře a taková šel­ma v ní žije.“
I nejpřítulnější, něžně odezpíva­ná Paris vysílá zřetelné signály: „Se­dím v tom nejromantičtějším měs­tě a nedokážu tě dostat z hlavy. Jsi jako parazit. Myslím, že jsem zase v průšvihu.“
A zeppelinovsky rozjetá Lip Boy, to už je rána mezi oči: „Tvoje rty jsou jako hovno.“
Utíká do minulosti a vyznává se také z touhy žít v 50. letech – bez in­ternetu a mobilů. Ale asi žádná z teh­dejších dokonalých stepfordských paniček by se bez uzardění „nesvěři­la“ jako Sallie v surfrockové skladbě Bad Boys: „Jo, líbí se mi špatní klu­ci, ale já jsem taky jako zlobivý kluk. Můžu šukat. Můžu pít a nezajímá mě, co si o tom myslíte.“
S kapelou – Tyler Tornfelt (basa), Ford Tennis (bicí) a Jeffrey Munger (kytara) – se prý nemůže dočkat dne, až všechny žánry splynou v jeden. Rockability je divoké rockabilly, ale pevně se ho nedrží, překlápí ho do rocku a Sallie během zpěvu napodo­buje štěkajícího psa: „Říkají o mně, že jsem rockabilly královna. Sakra, mně ale nebude nikdo říkat co jsem. Nejsem součástí žádné scény.“
Zatím, chce se říct. Ale kdo ví, do příštího alba třeba potká toho pravé­ho a všechno bude jinak. Na druhou stranu, tenhle vztek Sallie Ford slu­ší. Taky všem vzkazuje: ta na oba­lu nejsem já.

Partisan, 2013, 34:01

Přidat komentář