SF Jazz Collective: SF Jazz Collective 2

8_sfjazzNápad založit ,all-stars‘ tým SF Jazz Collective byl z těch, které přicházejí odkudsi shůry. Druhé, opět živé album, nazvané prostě SF JAZZ COLLECTIVE 2 (Nonesuch/Warner Music, 2006, 75:30), potvrzuje to, co vloni naznačila ,jednička‘. Podstatou příležitostného uskupení je představit každý rok na koncertě a následně vydaném albu tvorbu některého z jazzových klasiků v podání dnešní muzikantské extratřídy a v kontextu původních skladeb členů souboru. Minule byl oním ,zpracovávaným‘ Ornette Coleman, tentokrát si kolektiv vzal na paškál Johna Coltranea.
I když se oktet částečně personálně změnil, jeho jádro zůstalo: saxofonista a umělecký vedoucí Joshua Redman, doyen kapely a vibrafonista Bobby Hutcherson, vynikající kanadská pianistka Renee Rosnes, vpravdě famózní trumpetista Nicholas Payton a mladý altkař Miguel Zenón. Je sice škoda, že oproti minulému projektu absentuje bubeník Brian Blade, nicméně Eric Harland jeho post zastává velmi dobře a ostudu si rozhodně nedělají ani další dva nováčci, trombonista Isaac Smith a basista Matt Penman. Velmi podstatným mužem v pozadí a jakýmsi devátým členem kapely je už podruhé velerenomovaný aranžér Gil Goldstein.
Ve výběru Coltraneových skladeb sáhl soubor většinou k ,hitům‘ v čele se slavnou baladou Naima, rozehrávanou zde Hutchersonovým vibrafonem, který jí dodává netypický, avšak krásný rozměr. Z podobně klasického coltraneovského šuplíku je i Crescent, které se od poměrně pietního Redmanova úvodu rozvine Paytonovou improvizací v novou kvalitu. Skladbu Africa probarvuje Hutchersonova marimba, jež udržuje etnický základ, nad nímž se muzikanti odvazují ve čtrnáctiminutových improvizacích, které neztrácejí ani na minutu na tahu ,spodních proudů‘. Moment‘s Notice je skvělý swingující otvírák, ve kterém všichni podstatní, Payton však s největší bravurou, ukazují, co v nich je.
Payton se ostatně vůbec tentokrát jeví jako hlavní postava projektu. Jeho vlastní skladba Scrambled Eggs je v kontextu alba největší divočinou se značně ,zpřelámanými rytmy‘, ve které má velký prostor i Rosnesové modernistická detailně dotažená a přitom neobyčejně svobodná hra.
SF Jazz Collective tedy vypustil další perlu. Nyní se údajně chystá na Herbieho Hancocka. Máme se nač těšit.