Skrytý půvab byrokracie – 15 let, 31. 10. 2014, Palác Akropolis Praha

Kapela, která měla původně v plánu odehrát jediný koncert, najednou bilancuje po patnácti letech a zjišťuje, že má za sebou sedm studiových alb a jeden živák. spbTo je důvod k oslavě! Tento nevšední zážitek otevřel svým krátkým abstraktním audiovizuálním setem Martin Tvrdý alias Bourek snad až příliš na čas. To se totiž diváci zvyklí coby pravověrní rockeři chodit zásadně pozdě (a nejlépe s fuckem na rtech) teprve trousili a při nahlédnutí do sálu měli většinou pocit, že se jedná o nějakou technickou zkoušku, což je docela škoda. Nicméně na předkapelu Ženy, jejíž comeback je v poslední době oblíbenou raritou na řadě akcí, už se sál slušně zaplnil. Setkal jsem se i s názorem, že jejich vystoupení jsou v současnosti značně trapná, ale já i drtivá většina diváků si to náramně užívala a značnou nepropilovanost starých i nových pecek a slovní půtky mezi jednotlivými členy i filipiky do a z jeviště oceňovala salvami smíchu. Zcela adekvátní naladění na stěžejní část večera.
SPB vždycky vystupovali s aktuálním programem, ale pro tuto příležitost si připravili vějičku greatest hits, jejichž slova si posluchačstvo začasté notovalo s nimi. Vždyť ostatně takové Poznané zlo je lepší než nepoznané dobro či Rhizomy jsou vskutku šlágry non plus ultra. Píseň Sperma kvalitních mužů skvostně doprovázela performance Jany Orlové, která téma vyjadřovala pomocí značně vazkého těsta. Kapelu obohatil v řadě skladeb rockerský „řvoun a destruktor“ Rogo (jinak též z kapely Nouze), který si to užil zejména při songu Hladomor v SSSR, kdy v uniformě metal do publika kusy chleba a posléze i zbytek zmiňovaného spermatického těsta. Jeden z diváků se tak dožadoval těsně pod pódiem svého dílu, že zůstal v závěru zcela oblemtán. Nadšené ovace sklidila i rammsteinovská skladba Einstein, která uzavřela oficiální část, ale hned první přídavek Hudba krásně osvětlil, o čem to celé bylo. Celkem tedy sedmnáct tracků, které dokonale doplnil Martin Tvrdý v roli prostorového VJe. Jeho projekce zcela ústrojně a přitom neschematicky vyjadřovaly podstatu jednotlivých věcí tak dokonale, že se to opravdu jen tak nevidí. Takže vpravdě povedené narozky.