SMS: Krátké textové zprávy

album_mesice9Zkratka v názvu kapely nevyjadřuje totéž, co název celého alba, nýbrž znamená Sdružení Martina Schulze, ale klidně si ji můžete dle protagonisty interpretovat jakkoliv. CD zachycuje cca šestou verzi Sdružení, které pod touto hlavičkou působí asi dvanáct let. Současná sestava pak funguje zhruba pět let. Martin Schulz není profesionální muzikant, ale bývalý redaktor Rádia Svobodná Evropa, který nyní působí coby starosta vesničky Doubice ve Šluknovském výběžku. Přesto se v různých poryvech věnuje folkové a rockové hudbě už hezkou řádku let. Kdysi dokonce hrával na akustickou kytaru s Vladimírem Mertou pod pseudonymem Pepa Novák, protože ještě před svým odchodem do Mnichova byl jako osoba na komunistické černé listině. Album samotné je vlastně jakési best of, neboť obsahuje skladby, jejichž vznik je datován asi od roku 1980 až do nedávné minulosti. Vše ovšem nahráno v nových aranžích v rozmezí let 2009 až 2011.
Hlavní devizou je neokázalost a upřímnost. Martin ostatně proklamuje, že jeho vzorem je Ivan Diviš, který tvrdil, že básně by neměly být krasořečněním, ale popisem toho, co člověk skutečně viděl či zažil. Stejně tak Schulzovy texty vycházejí z konkrétních situací a odrážejí jeho lásky i vyrovnávání s exilem. To vše bez patosu s civilní poetikou, jež postrádá jakékoliv stopy banality. Název alba vlastně reflektuje, že jde o stručná sdělení subjektivních pocitů. Na druhou stranu je tu přesah do obecnější roviny. Přestože některé songy byly složeny jako folkové písně pro akustickou kytaru a jiné pro elektrifikovanou kapelu, má celé album jednotnou odlehčeně nabluesovělou linku. Nejsou to stereotypy, ale písně s nosnou melodikou. Aranžmá bubeníka a hráče na syntezátor Marcela Náhlovského jsou sice na první poslech nenápadná, nikoliv ale nenápaditá, protože obsahují vnitřní spletitá vlákna a vrstevnatost. Se Schulzovými texty koresponduje i závěrečná (a časově nejnovější) skladba Stojíme, která vznikla z improvizace ve zkušebně a posléze na ni byla ústrojně naroubována báseň z pera Ireny Hradecké. Sedí to dokonale. Zkrátka celkově příjemný poslech, který může vyvolat pozitivní melancholii, připomenout vám vaše osobní problémy nebo vás dokonce přiměje zamyslet nad tímhle podivným světem.

SFXŠnT Records, distr. Indies Happy Trails, 2011, 45:41