Spika: Sonic Journey Through New Life; Marek Styczyńský: Cyber Totem

2_Nos_na_nosice12Polský label Requiem Records je důkazem sílící polské nezávislé scény. Před deseti roky založené fandovské vydavatelství nejdříve produkovalo spřáteleným kapelám dílka ve formě vypalovaných CD, zatímco v posledních dvou letech se propracovalo k profesionálním lisovaným přírůstkům. Jedním z nich se může pochlubit i Michal Jeziorski, jenž není na polské scéně žádným nováčkem. Řada jeho formací se od začátku 90. let namočila v tvrdě elektronické, taneční, ale i ambientní scéně. Jeho nejnovější sólový přírůstek pod hlavičkou projektu Spika s názvem SONIC JOURNEY THROUGH NEW LIFE (Re quiem Rec., 2006, 39:17) si bere od každého stylu kousek. Už název alba napovídá, že prvotní inspirací desky byl zázrak zrodu nového lidského života. Příhodný minimalismus ambientního charakteru je zbaven všech ostrých hran, přednost dostávají analogové nástroje s teplejším zvukem, jež nás na začátku příběhu zavedou do matčina lůna. Obklopeni plodovou vodou a placentou vnímáme všechny vnější zvuky prostředí filtrovaně. Během poslechu desky jsme bez zásadních komplikací přivedeni na svět, prožijeme si kojenecké období a skončíme coby žvatlající batolata u prvních nesmělých krůčků. Ambientní minimalismus je na vypjatých místech (porod, plazení) rozpohybován sekvencerovým vlněním v duchu staré dobré IDM školy. Abstrakce The Orb se nekonají, na druhou stranu ani přeslazené cukrbliky totálně odvařených tatínků. Michal okamžiky zásadních momentů prenatálního i kojeneckého věku předkládá s pokorou (viz na závěr přidaná pětiminutová ukolébavka Father). Uvidíme, co na další vývoj svého potomstva bude říkat později. Asi to už taková selanka nebude.

Hudbu Marka Styczyńského jsme si na stránkách UNI už několikrát představili v souvislosti s jeho fungováním v duu Magic Carpathians Project/ Projekt Karpaty Magiczne. Tentokrát se za věčným experimentátorem podíváme jako za sólistou, jenž má venku desku nazvanou CYBER TOTEM (Requiem Rec., 2007, 47:22). Sám své album označuje za zrcadlový obraz poslední novinky Mirrors ,Magických Karpat‘ a už první minuty napoví proč. Zatímco loňské CD dua bylo introvertním temným oříškem, ,kybernetické totemy‘ atmosféricky rozevírají svou náruč všem posluchačům. Osm skladeb alba můžeme brát jako pozvánku na sonický výlet do neznámých krajin. Základ tvoří jak terénní nahrávky z mnoha částí světa, tak i zvuky rozličných nástrojů (od kytary, přes fujaru až ke koncertní marimbě). Všechny vstupní ingredience pak byly podrobeny manipulaci ve studiu, takže výsledné tvary kompozic nejsou zvukovými pohlednicemi určitých částí všehomíra, ale Markova mikrosvěta mimo čas a prostor. Improvizace se střetávají s filigránskou prací s počítačem, hudební etnografie s mixováním dříve nemyslitelných hudebních ingrediencí, přesto výsledek působí kompaktně, ba přímo prorostle. Styczyński po letech zabředávání do undergroundových hlubin předložil na poměry přístupnou desku. Navíc zvukově barevnou s organickým soundem prošpikovaným drobnými dochucovadly v dostatečném, leč nepřehnaném množství.