Srpnová kolekce Leo Records v roce 2009

Britský label Leo Records slavil ve druhé polovině loňského roku své třicáté narozeniny, ale kvalitě jeho produkce můžeme přesto v drtivé většině případů neustále věřit. Pojďme si dnes vytvořit jakýsi pomyslný žebříček a postupovat po stupíncích od nejnižších příček až k pomyslnému vrcholu.

01_srpnova_kolekce_1Basklarinet je bezesporu velice imaginativní nástroj a v Chicagu usazený muzikant Jason Stein je jednoznačně excelentní hráč, což dokázal například ve spolupráci se saxofonistou Kenem Vandermarkem ve skupině Bridge 61 či v souboru Wrack vedeném hobojistou Kylem Bruckmanenm. Pohybuje se jako ryba ve vodě také na scéně takzvané nové hudby a má před sebou jistě zářnou budoucnost, ale přesto bylo jeho rozhodnutí vydat čistě sólové album přinejmenším unáhlené. IN EXCHANGE FOR A PROCESS (LR 545, 42:06) je totiž pouhou kolekcí technicistních etud, jež sice dokazují jeho hráčský um a dokonalou zručnost, ale postrádají vlastně jakýkoliv nosný nápad. Je to chladné preludování bez slyšitelných emocí a působí spíš jako pomůcka k návodu na všestranné použití daného nástroje.

01_srpnova_kolekce_2Rakouský manželský pár – akordeonistu Martina V. Krusche a vokalistku Katju Krusche – uvedlo ve známost především jejich album s všeříkajícím názvem Cantango a obecně se pohybují na vlnách folkloru, jazzu a šansonu, přestože Martin tvrdí, že je mu nejbližší současná vážná hudba. Záznam jejich živého vystoupení v Grazu s názvem I AM ONE (LR 538, 48:20) a podtitulem Stories from the worlds in-between je pokusem o překročení vlastního stínu a výletem do světa volné improvizace. Do značné míry pokusem úspěšným, ale přece jen poněkud hybridním. Syntéza lidových tradic a experimentu rozhodně není od věci, nicméně tady nedochází k úplnému propojení, ale spíš k určitému našroubování. Také na odiv stavěný duchovní rozměr celého díla působí poněkud chtěně, i když tomu tak ve skutečnosti možná není.

01_srpnova_kolekce_3Tuvanská zpěvačka Sainkho Namchylak a hongkongský zvukový mág Dickson Dee putovali v roce 2008 po Číně a v říjnu tam živě natočili CD TEA OPERA (LR 537, 60:00), které odráží jejich zkušenosti a je dedikováno kultuře pití čaje. Nabízí se představa, že to bude relaxační meditativní hudba, ale chyba lávky. Devět příběhů má sice transcendentální charakter, ovšem není to rozhodně žádný balzám na duši, nýbrž mysteriózní vyprávění beze slov, z něhož občas naskakuje husí kůže. Vokál a elektronická hejblátka tu souznějí a doplňují se v dokonalé symbióze. Do určité míry vlastně demytizace zažité představy o čajovém obřadu vnímaném Evropanem pouze prvoplánově.

01_srpnova_kolekce_4Hvězdné kvarteto 1000 tvoří německý saxofonista Jan Klare, belgický trumpetista Bart Maris, nizozemský kontrabasista Wilbert de Joode a původem Američan, bubeník Michael Vatcher. Jejich nový opus PLAYED (LR 539, 48:06) čerpá spíš z evropských klasických než jazzových kořenů, což umocňuje i fakt, že si Klare coby hlavní skladatel vypůjčil ve dvou kouscích kongeniálně motivy z Claudia Monteverdiho, respektive Maurice Ravela. Funguje to opravdu dokonale. Společné improvizace mají logicky uvolněnější strukturu a nepřeslechnutelné hudební nápady, přesto jednoznačně vítězí tituly s daným kompozičním základem, které ovšem na druhou stranu dávají těmto brilantním hráčům dostatek prostoru na sebevyjádření a nejrůznější finesy.

01_srpnova_kolekce_5Skutečnou pochoutkou je album ruského tria ve složení Vyacheslav Guyvoronsky (trubka, hlas), Andrei Kondrakov (piano, perkuse) a Vladimír Volkov (kontrabas) IN SEARCH OF STANDARD (LR 544, 47:12). Název napovídá, že si tu muzikanti vzali na paškál proslulé jazzové standardy a naložili s nimi po svém. Na jednu stranu je to pocta dávným skvostům, na druhou stranu taková lehce poťouchlá legrace. Povětšinou jsou to skladby z repertoáru orchestru Dukea Ellingtona, mezi nimiž jednoznačně vyniká vskutku úsměvná parafráze přejmenovaná na Don’t Take The „B“ Train. Nesmírně půvabné je však i Wintertime – hádejte, koho tady asi citují? Těžko říct, co je základem skladby nazvané prostě Standard. Já mám pocit, že to je zkrátka esence či prototyp daného ,žánru‘. Méně výrazně už působí výlet do novější doby s návodným titulem Miles’s Exercises, ale jako celek hodně podařené dílko, které ve vás vyvolá dobrou náladu.

01_srpnova_kolekce_6Naprostým vrcholem je opus UNPLUGGED MIND (LR 540, 52:42), pod nímž jsou podepsáni německý saxofonista a klarinetista Frank Gratkowski, ruský pianista Alexey Lapin, americký kontrabasista Sebastian Gramss a potažmo v poslední skladbě hostující americká fl étnistka Helen Bledsoe. Je to filozofické dílo s relativně jednoduchým poselstvím o oproštění ducha, ponechání svobody druhým, harmonii či zvuku ticha. Mnohavrstevné nadpozemsky vystavěné komprovizace přes svou komplikovanost jednoznačně musí okouzlit citlivého posluchače a zcela ho vtáhnout do svých tenat jak v křehkých pasážích Retain The Aspect a Turn To, tak i ve zběsilé freejazzové jízdě Voice Over The…

Poznámka: Ukázky z této kolekce si můžete poslechnout v rámci pořadu Svět jiné hudby 16. ledna ve 23:15 na stanici Vltava a říjnovou kolekci stejného vydavatelství, která bude recenzována v příštím čísle UNI, o čtrnáct dní později tamtéž.