Steve Kuhn Trio: Wisteria

12_kuh_swalow_S touto americkou partou se těšte převážně na velmi jemné a lstivé po­libky latinoamerického soundu a ryt­mů vzešlých ze setkání samby a moderního jazzu na přelomu padesá­tých a šedesátých let, jehož plo­dem se stala bossa nova. Pianista Steve Kuhn (1938) s basistou Ste­vem Swallowem (1940) spolu hrá­vají příležitostně už od počátku šes­té dekády – tehdy měli také společ­né trio s bubenickým vrstevníkem Petem LaRocou (1938). V kata­logu ECM se spolu objevili v roce 1974 na desce Trance s bubeníkem Jackem DeJohnettem a teď si přizva­li ke spolupráci o generaci mladší­ho Joeye Barona (1955 – připome­nu jeho zdejší účinkování s kapelou Joea Lovana s Davem Douglasem, nebo v triu s Jiřím Mrázem). Autor­sky převažují melodie Kuhnovy, dvě jsou od Swallowa a zajímavý je vý­běr tří skladeb převzatých. Roman­ce Dorivala Tostese Caymmiho, kyta­risty rodem z Ria de Janeira (1943), otevřená Kuhnem sólově, je poma­lou romantizující baladou, za jejíž náladu by se nestyděl žádný plážo­vý bar v pozdních hodinách. Perma­nent Way od Carly Bleyové, původně desetiminutová skladba zcela jiné­ho podání z bigbandového alba The Carla Bley Big Band Goes to Church z roku 1996, je odkazem na vnímá­ní rytmu „latiny“ jako neustávající­ho pravidelného a swingujícího vl­nění. Sólem se v něm připomene Steve Swallow (taktéž na chrámo­vé nahrávce se podílející) a Bleyo­vé kompoziční úsporné rození me­lodie tématu. A ještě zbývá náladou do sebe pohroužená balada Wisteria, kterou trumpetista Art Farmer na­psal pro své album z roku 1996, tři roky před svým odchodem na věč­nost. Swallow s typickým zvukem své baskytary si v ní zahraje stylem sólové kytary dlouhou prostřední pasáž. Ostatně jeho kontrapunktický doprovod melodie sólujícího klavíru patří k jeho hráčskému stylu, jak jej obdivuhodně předvádí právě v duetech s Bleyovou. Autorsky přispěl skladbou Dark Glasses, což je pro­střední část třídílné svity Masqura­des z alba Go Together (1992) jeho duet s Carlou Bleyovou a novin­kou Good Lookin’ Rookie. Joey Ba­ron je nesmírně citlivý bubeník, ra­finovanost svých drobných sól skvě­le představuje například v úvodu Kuhnovy skladby Adagio, po němž už vnímáme jen jeho tepání činelu a šustění štětců obdobně v Promi­ses Kept. V Adagiu si mimochodem Kuhn užije i drobné citace z Jobima. Bopově strhující skladbou je Kuhno­vo A Likely Story, jemuž Swallow i Baron podřídí rytmický klus svých nástrojů v dokonalém souznění. Me­lodii dalšího Kuhnova dílka Pastora­le rozehraje sólem Swallow a vytvoří jímavou, opravdu „pastýřskou“ nála­du. Tentokrát mu Kuhn jen přizvuku­je v harmonii a medový zvuk Swal­lowovy basy nechá znít celou polovi­nu času skladby sólově. Celé album svým zvukem a melodičností půso­bí nesmírně intimně, aniž by něco ztratilo z energie, kterou tato muzika opírající se o dráždivé rytmy, v sobě obsahuje; jako když vnímáme chvě­ní sopky, o níž víme, že ji má příroda připravenou k provozu.

ECM/2HP, 2012, 67:33