The Autumnist: CD (Deadred Records/Starcastic Records, 2009, 42:20)

Vlado Ďurajka zabodoval již svým sólovým projektem Abuse a především albem The Great Outdoors z roku 2004. V současnosti Abuse transformoval do kapely The Autumnist, kde využívá mnohem méně samplů a sází na nejrůznější živé nástroje. Eponymní CD (Deadred Records/Starcastic Records, 2009, 42:20) má vskutku podzimní atmosféru plnou spadaného listí, což evokuje již úvodní skladba March Of The Leaves. Vše dále plyne v pošmourném milieu skrz kousky s příznačnými názvy The Velvet Incident a Hotel (tady jako bychom nasávali esprit nikým neobývaného pohostinského zařízení) a vrcholí ve skladbě The Shore s hostující zpěvačkou Tracy Miller. Ovšem tenhle útes je opravdu zrádný a nastává pád do formalistických hlubin, kde se vše začíná rozmělňovat. Ďurajkovi a spol. nelze upřít smysl pro ambientní nálady, zajímavou instrumentaci i nenápadné mixování žánrů, ale v necelé půlce jim zkrátka tak trochu došel dech. Chvílemi se jakoby zvednou nad hladinu a posluchač se zase začíná chytat, aby byl nakonec polknut vírem strojovosti, která vzdáleně připomíná tvorbu Kraftwerk v hodně modifikované podobě, nedosahuje však její magičnosti. Za zmínku každopádně stojí obal, který je sám o sobě svébytným uměleckým dílem a navíc ústrojně souvisí s obsahem alba nebo alespoň s jeho první částí. Obsah je právě to, co mi u zbývajících pěti kousků chybí. Jsou to jen jakési skici, které v sobě možná nesou určitý příslib, ale jejich kontury jsou příliš nejasné nebo spíš je to určité schéma, podle něhož je teprve potřeba vytvořit finální dílo. Každopádně The Autumnist stojí za pozornost a nenechte se prvoplánově odradit mými kritickými připomínkami.