The Bridge School Benefit Concerts

12_the bridgeKaždý rok se v amfiteátru Shoreline v kalifornském městě Mountain Dew koná festival, jehož výtěžek putuje do fondů ústavu Bridge School, specializujícího se na alternativní způsoby komunikace. Není náhodou, že setkání organizuje písničkář Neil Young se svou ženou Peggi – jejich syn, který trpí mozkovou obrnou a nemůže se normálně vyjadřovat, právě takový zvláštní přístup potřebuje. V minulosti Young tuto životní zkušenost reflektoval prostřednictvím vocoderu na věřejností nepochopeném albu Trans. Posledních pětadvacet let se snaží přispět také materiálně, a s ním celá plejáda dalších hvězd angloamerické hudby, od Bruce Springsteena přes Boba Dylana a Toma Waitse až po Simona & Garfunkela.
Přestože jde o akci českým divákům notně vzdálenou, do její atmosféry se nyní mohou vžít i oni díky třem DVD a dvěma CD, vydaným u příležitosti 25. výročí koncertů Bridge School Benefit. Dodejme, že jde o festival ryze akustický, takže fanoušci nejrůznějších žánrů mají vzácnou možnost slyšet své oblíbence „unplugged“. U umělců typu Davea Matthewse, Jacka Johnsona či Gillian Welchové komorní poloha nepřekvapí. Ale když se na pódium dostaví jen se „španělkou“ skupiny jako Pearl Jam, Metallica nebo Who, leckterému pravověrnému rockerovi se musí zdát, že má vlčí mlhu.
Komplet The Bridge School Benefit Concerts je mnohem víc dokumentem než přehlídkou toho nejlepšího ze současné muziky. Ovšem najdou se výjimky, kvůli nimž stojí, když už ne za koupi, tak alespoň za půjčení. Pozornost si zaslouží například duet Younga s R.E.M. ve skladbě Country Feedback, postavený na kontrastu Neilovy melancholické kytary a drsného zpěvu Michaela Stipea. Jiným bonbónkem je McCartneyho akustické provedení beatlovské klasiky Get Back. Příjemných okamžiků by se na kompilaci našlo vícero – za všechny jmenujme honkytonkové piáno dua Elton John / Leon Russell či emocemi napěchovaný zpěv Springsteenova kytaristy Nilse Lofgrena. Škoda, že převládá tradiční folkrockový materiál, na kterém se sice nedá nic zkazit – ale také s ním už nejde nikoho omráčit.

Reprise Records / Warner Music, 2011