The Kidney Brothers: Coal Tattoo

the_kidney_brothersBratři Kidneyové byli a jsou klíčový­mi muzikanty v americkém Ohiu, což zcela potvrzuje i jejich souputník Da­vid Thomas z Pere Ubu, v jehož pro­jektu Mirror Man působili na kon­ci devadesátých let minulého sto­letí. Právě tehdy, konkrétně v roce 1998, jim umožnil a produkoval tuto nahrávku, která však spatřila světlo světa až letos díky Chrisi Cutlerovi a jeho vydavatelství. Robert a John postavili již v roce 1969 kapelu 15 60 75, která bývá pro zjednodušení většinou označována jako The Num­bers Band. Ta měla a má sice do jis­té míry regionální charakter, ale v ur­čité době se prosadila i v Evropě, ze­jména v Holandsku a Bob byl svého času také oporou souboru The Gol­den Palominos, vedeném věhlasným bubeníkem Antonem Fierem.
Album otvírá mnohokrát jinde co­verovaná verze Jimmy Bell blueso­vého zpěváka a kytaristy Williama „Cat Iron“ Carradina (1896–1958), která se objevila již na dřívějších na­hrávkách The Numbers Band a jas­ně vymezuje jejich původní inspira­ci. Nechybí zde i velmi zdařilá předě­lávka Outlaw Blues od Boba Dylana či dva úderné kousky z repertoáru rock’n’rollového průkopníka Bo Diddleyho, hitovky You Don’t Love Me a Who Do You Love. Základ však tvoří autorské skladby Roberta
Kidneyho s neobyčejně emotivním nábojem a sugestivními výpověď­mi. Naléhavý hlas dominantnějšího z bratrů doplňuje rázná i lyrická ky­tara a John vše umocňuje harmoni­kou, klávesami, saxofonem a perku­semi. Ačkoliv je to svým způsobem „demo“, zvuk je zcela dokonalý, prů­zračný i patřičně syrový. Mezi hlavní devizy patří neokázalost, která ovšem není prezentována nějakou uťáplostí, ale přímým tahem na bránu, kte­rý může být velmi razantní i nos­talgicky rozechvělý. Pro svou tvor­bu používají často výraz abstrakt-ní blues, což ovšem nepředstavu­je žádnou psychedelii, ale bohaté struktury, v nichž má každý drobný detail své nezastupitelné místo, ale přesto nabízí možnost parafrází či lehké improvizace. Pochoutkou je je­diná Johnova sekaná kompozice So­mebody Shot Him, kde ona nápaditá abstraktní aranžmá dosahují vrcholu. Podobně je na tom však i Robertova dunivá tklivě-drsná vypjatá skladba Heavy Rain, z níž mrazí na zádech. Futureretro, jak má být. Tohle je be­zesporu „blues alive“ non plus ultra.

RéR Megacorp, 2013, 61:51