Tin Hat: The Rain Is A Handsome Animal

album_mesice10Kalifornští Tin Hat, s osobitým stylem natolik pestře poskládaným ze střípků soudobé hudby, folku, kabaretu, klez­meru a všeliké avantgardy, že je lep­ší říkat jim jen komorní nebo akus­tické těleso, se k novému cyklu písní nechali inspirovat poezií E. E. Cum­mingse (1894–1962). A i když riskuji, že následující doporučení vyzní hod­ně levně, nejlepší čas k poslechu na­stane těsně po setmění, když za ok­nem syčí podzimní plískanice. Protože tehdy, ve shodě s názvem alba, může déšť opravdu ožít jako „fešné zvíře“.
Navzdory docela těžkým aranž­má lze desku vnímat jako celkem snadno stravitelnou. Především díky probleskujícím vznosným melodiím (i když „klasickou“ písňovou formu sloka-refrén rozhodně nečekejte) a průzračně krásnému projevu zpě­vačky a houslistky Carly Kihlstedt (ano, té, co hostovala u Toma Waitse a také s Už jsme doma), který by snad zněl „andělsky a poeticky“, i kdyby jen mručela nadávky, což pochopi­telně nedělá. Na trochu disonancí a atonalit sice ve skladbách Enormous Room či Human Rind dojde, ale výji­mečně a nikoliv samoúčelně. Dopro­vod tvoří tapisérie důmyslně posklá­daných linek smyčců, vynalézavého klarinetu Bena Goldberga a neuvěři­telně harmonicky „pracovitého“ akor­deonu Roba Reicha, přičemž role čistě rytmických patternů (akustická kyta­ra, tu a tam vstup tuby nebo eufonia) je ve většině písní záměrně potlače­na: odtud pocit vzdušnosti a lehkosti celé nahrávky.
Nějaká výtka? Tu by mohl mít snad jenom skromný posluchač. Totiž že výborných hudebních nápadů najdete na jediném titulu snad až nepřeberně příliš. Jenže kdo by se spokojil s ka­páním, když takhle pěkně prší?

New Amsterdam Records, 2012, 68:57