WoO: Mobi Rock

5_WoOPokud na vaší post-rockové mapě byla v oblasti bývalé Jugoslávie ,terra incognita‘, můžete si po přečtení této recenze s radostí zapíchnout vlaječku s nápisem WoO do míst hlavního města Srbska Bělehradu. Tento projekt připravil na jaro letošního roku debutovou desku MOBI ROCK (rx:tx, 2007, 46:43) a vyráží s ní do světa. Není ale postrock jako post-rock. Od WoO, solitéra vzešlého z undergroundové komunity Belegrade Noise Society, sice zásadní kytarové příspěvky dostaneme, hudebník ale nevynechá jediný okamžik, aby si nezaexperimentoval s analogovou elektronikou. „Začleňuji do své hudby tak velké množství přístrojů, jaké nás obyčejně v životě obklopuje. Mnoho z nás si tu spoustu ani neuvědomuje,“ dodává WoO. Výsledkem je desítka tichých soustředěných kompozic, jejichž kytarové stěny jsou pouze jednou složkou z mnoha vrstev tracků. Druhou je čilé analogové pípaní, vrčení a prskání, do něhož se krom standardních hudebních nástrojů zapojují zvuky mobilního telefonu, dálkových ovladačů a dalších ,drobných zařízení‘, jež výrobce určitě nezamýšlel při výrobě jako hudební instrumenty. Na druhou stranu je třeba poznamenat, že i přes veškerá experimentování zůstal postrockový duch na Mobi Rock zachován – mnohaletá praxe v noisové partě Off se odpárat nedá. WoO se od úspěchu na významném domácím festivalu Dispatch posouvá ve sportovním žargonu vzhůru a dalším stupněm je také užší spolupráce s dalším členem ,Bělehradského hlukového společenství‘ Remarkable Bobem (v civilu Bobem Miloshevicem), který si ve svých videoartech podobně libuje v analogových vstupních materiálech naprosto vylučujících přebrané televizní nebo video příspěvky. Z první nahrané a bez dalších zásahů upravované skladby dýchají glitchovým minimalismem, post-rockem a experimentem, který se na současné scéně rozhodně neztratí.