ZAZ: Recto verso

ZAZVýstižný název. Recto verso, Po obou stranách. Bohapusté výbuchy emocí i intelektuální nadhled. Šantán i univerzitní knihovna. Isabelle Gef­froy alias Zaz dokáže smíchat vzne­šené odkazy hudební historie s di­vokým šramlem a působit při vší té „schizofrenii“ dokonale samozřej­mě. A to sama o sobě říká, že je „ne­komplikovaná bytost“. Hm. Jenže ta­hle údajná nekomplikovanost si vů­bec neprotiřečí s inteligencí. Možná bychom tomu měli říkat spíš upřím­nost? Neochota zastírat city? Když má Zaz ve svých písních radost, řeh­tá se nahlas a skáče až do stropu, když se rozesmutní, chrlí slzy jako hrachy. Skladba Gamine by vyzněla powelsslot.net málem jako hloupá diskotéková odr-hovačka, nebýt tak nakažlivě, uvol­něně veselá. A v baladách s nefalšo­vaným splínem cirkusového klauna jako J’ai tant escamoté netřeba stu­du za dojetí.
Na druhém albu má Zaz mnohem menší autorský podíl než na epo­nymní prvotině z roku 2010, ale co se týče pocitu autentičnosti, není to překvapivě na škodu. Dvorní autoři se zdatně trefují Zaz do vkusu, a když zpěvačka převezme Aznavourovu Oublie Loulou, dokáže ji podat pat­řičně lascivně. A co teprve fascinující naléhavost až ke kontrolované hys­terii gradovaného zpěvu v potemněle rockové Déterre, zpestřené chvějivý­mi hammondkami hostujícího Lon­dýňana Glena Scotta (též Eric Bibb či Mary J. Blige). Oproti debutu na­víc zaznamenává Recto verso posun k větší pestrosti repertoáru i výrazo­vých prostředků protagonistky.
Co dělá z tohohle eklektického francouzského retro popu záležitost, která překvapivě oslovuje následova­tele kýčovitých rozhlasových hitparád i posluchače mnohem náročnější?
Pomineme-li dráždivě zastřenou, jemně chraptivou barvu hlasu, oprav­du netuším. Ale funguje to. Asi nezbu­de než se uchýlit k frázi „odzbrojující holčičí samozřejmost“, jenže Zaz, momentálně v Kristových letech, pře­ce nepůsobí jako nějaký naivní diblík. Snad to napišme raději takhle: z pro­filu z ánfasu, zepředu zezadu, recto verso, všude samé charisma.

Play On/Sony Music, 2013, 41:14