Zdarr: Ar23

zdarrMostečtí Zdarr označují svou hudbu za otevřenou akustickou fúzi, protože své folkové písničkářství přecházející ve šraml s názvukem lidové hudby a klezmeru obohacují postupy z dalších stylů, ať už je to latinská nebo africká hudba. Album je překvapivě svěží a nápadité, protože skupina se nebojí čerpat z různých žánrů, v Diagnóze využijí klidně tango, blues nebo čardáš i rytmy lidové hudby, jako v Galině. Nebojí se divokých temporytmických změn, jaké nabízí Samota a které jsou typické pro alternativní rock i folk. Strukturu zdůrazňují zajímavá aranžmá, protože nástrojové obsazení je hodně nezvyklé. Dva akordeonisty Zdeňka Součka a Arnošta Anderleho doplňuje Roman Pašek, střídající klarinet se saxofony, kromě sopránového ještě s barytonovým, který nahrazuje v dechovce obvyklou baskřídlovku nebo tubu. Drive dodávají bicí, místy pojaté až swingově, jindy zase spoluvytvářející strukturu. V tvorbě Zdarr je patrný vliv Jablkoně i raného Nerezu, nebojí se však ani šramlu, který nepůsobí upoceně. Melodie klarinetu se kroutí jak v klezmeru a skupině se daří písně gradovat. Slabší už jsou táhlejší písně, jako středověkou hudbou stříknuté Po robotě v solidní nejistotě nebo Podzim, kde už nelze uplatnit divoké změny a vokály nejsou dost procítěné. Zdeněk Souček není příliš dobrý zpěvák. Slabinou jsou také texty, mnohdy až příliš přímočaré a banální, se zřetelnou snahou působit na první signální, což je trochu v rozporu s propracovanou vícevrstevnatou hudbou. Zpracování závažnějších témat, jako je rasismus v písni Hole Hole, je polopatické, stejně jako verše v Hranách: „… pohladit nebo zabít // Tenká je linie / balanc na ostří / hrana se posune…“ I radost z otcovství v úvodní písní Mít kluka to je báječný překračuje přijatelnou míru. Dojem také trochu snižují zbytečné efekty, jako je umělé praskání v Diagnóze nebo dusot koní v Podzimu po verši „zpozdil se Martin“. Nemluvě pak o trapném bonusu Smím prosit? DSPI Remix. Čtvrtá deska přivedla Zdarr na křižovatku. Je vyzrálá, nápaditá, ale kapela by potřebovala usměrnit, aby se zaměřila na to, co jí jde nejlépe. Bojím se však, že v době, kdy hudební branže prochází krizí a dramaturgové patří minulosti, se jí to nemusí povést. vl. nákl., 2014, 48:02