Zeno Tornado & Boney Google Brothers: Rambling Man

01_zeno_tornadoNávrat ke kořenům se obecně vyplácí. Jasně to dokládají Zeno Tornado & Boney Google Brothers, kteří se na albu RAMBLING MAN (Voodoo Rhythm Rec./Maximum Underground, 2009, 44:18) vracejí ke country z padesátých let, i když čerpají také z rockabilly a dalších spřízněných žánrů, jako je blues. Překvapivosti, síly a hloubky 16 Horsepower nedosahují, jenomže tak výjimečných postav jako Eugene, je v každém žánru jen pár, ale Zeno Tornado a spol. nepřipomínají jen country starou přes padesát let, ale ukazují, odkud čerpal Nick Cave na ,Henryho snu‘ a v ,Mordýřských baladách‘, nebo U2 na Rattle and Hum.
Album je vzácně vyrovnané a nenabízí jen tradiční polohu vesnické country s banjem a kvikajícími housličkami a zpěvem přecházejícím v jódlování, jakou nabízejí hned dvě úvodní písně Lover Of Your Dreams a Sober nebo Waiting Man. Kapela je navíc podává civilně bez zbytečného pitvoření a přitom s citem pro materiál. Její záběr je mnohem širší což dokládá hned třetí píseň, našláplé dramatické The Straggle in The Puddle At The Bottom of The Bottle se zkreslenou kytarou a dusavým rytmem rockabilly. She’s My Neighbourg ukazuje, jak se kapela dokáže v rockabilly odvázat.
Nejsilnější ovšem jsou hořké, suše podané balady, při nichž skoro mrazí, jako je Bullen In My Mind nebo Blood, závěrečné Nothing či nablueslé Fenry Wolf. Prvky blues dodávají napětí i Bone White Mood. Být zpěv ještě sušší, méně poplatný Grateful Dead a doprovod ořezanější a syrovější a rytmus kovovější, z písní by mrazilo jak z nejlepších nahrávek Once Upon A Time. Podobná příjemná překvapení deska nenabízí, to jí však nic neupírá na kvalitách. V trojúhelníku vymezeném tradiční vesnickou country, blues a rockabilly se pohybuje se suverenitou a nebojí se je opatrně okořenit rockem nebo docela kratičkým sólem houslí, banja nebo kytary ozvláštněné efektem.
Nemusí být každá deska převratná. Opravdovost a cit pro náladu i ryzí muzikálnost jsou v dnešní době vzácnější než zlato, takže album působí jako osvěžující pramenitá voda v horkém prašném dni. S přeslazenou a chemikáliemi dochucovanou limonádou nemá nic společného.