Simcock – Garland – Sirkis: Lighthouse

1_lighthouseHudba vznikající z impresionistické­ho opojení místa v krajině má ob­vykle snadno přenositelný citový náboj jak na muzikanty, tak na po­sluchače. Saxofonista, klarinetista a skladatel Tim Garland (1966) se pracovně ocitl na severovýchodním pobřeží Británie v městečku Whitney Bay a když pozoroval bílou věž ma­jáku St. Mary Lighthouse na nedale­kém ostrůvku, rozhodl se kousek od něj koupit pobřežní dům. Pro své CD If The Sea Replied pak nahrál přímo na majáku několik basklarinetových sól, která pak orchestrálně zaranžo­val. Garland měl na britské královské hudební akademii tehdy za studenta Welšana Gwilyma Simcocka (1981) a uslyšel v něm pianistu vhodného ke své muzice. Byl to počátek jejich spolupráce. Na jiném místě si vyhlédl v Orient House Ensemble britského saxofonisty Gilada Atzmona (v Izrae-li narozeného) slavného izraelského bubeníka a perkusistu Asafa Sirkise (1969). Na konci roku 2011 se trio sešlo ve studiu, a tak vzniklo album Lighthouse sestavené ze čtyř skladeb Garlandových a pěti Simcockových.
Album otvírá dravé provedení skladby Space Junk v rytmu uda­ném basovými strunami klavíru a bi­cími Sirkise. Tato figura se ještě při­pomíná během skladby mezi sóly te­norsaxofonu, v nichž zní Garland až „shorterovsky“ expresivně. Simcock saxofonem hrané téma vedle hry na klavír podpoří unisonem melodiky (použité však pouze v této skladbě). Mezi Sirkisovými nástroji zaujme ple­chový zvuk hang drumu, dobře slyši­telný hned v následující Weathergirls nebo v poklidně rozespalé One Mor­ning. Garlandova zpěvná hra má ko­řeny v jeho vztahu k folklóru a přivedl jej ke spolupráci s Chickem Coreou na projektu The Continents. Ješ­tě předtím se také podílel na ceně Grammy 2009 za nahrávku The New Crystal Silence Chicka Corey s vibra­fonistou Garym Burtonem – tam však Garland nehrál, zato rozepsal orches­traci pěti Coreových skladeb pro Syd­ney Symphony Orchestra. Garlandův hluboký hlas basklarinetu se rozezní v rychlé Above The Sun, jehož pod­statná část sóla je však hraná ve výš­kách nástroje, které se barvou blí­ží sopránsaxofonu. Zde, ale i na ji­ných místech, si můžeme užít živou Simcockovu hru, v níž lze občas za­slechnout i drobnosti typické pro Coreu. Simcockův eklektismus od­kazující na znalost evropské klasiky i moderny mu umožňuje pestrou im­provizaci, což prokázal už na svém sólovém albu Good Days at Schloss Elmau (ACT Music, 2011). Slyšitel­né je to také v jeho sóle v Garlando­vě The Wind On The Water. Její téma vzniklo na půlnočních procházkách podél pobřeží Severního moře za svi­tu hvězd a měsíce – což není recen­zentova básnická licence, ale vyzná­ní autora. Lze říci, že klavír ve sklad­bě hraje uklidňující nadzemní úlohu noční chvíle a sopránsaxofon spí­še tu neklidnou, způsobenou stude­ným a neklidným mořem. Wax Lyri­cal je Simcockovou poctou legendár­nímu britskému saxofonistovi Stanu Sulzmanovi (v roce 1983 spolupra­coval dokonce s Gilem Evansem), který ovlivňuje celé generace brit­ských jazzmanů. Album ukončí krát­ká balada Gwilyma Simcocka až v ro­mantické náladě, velšsky pojmenova­ná Tawel Nawr (Quiet Now). Zvuk tria je částečně ozvěnou času nastupují­cího klasického jazzrocku ještě v je­ho akustické podobě, těší nápaditostí všech tří aktérů a skvělými sóly.

ACT Music/2HP, 2012, 56:51

Přidat komentář